انتظارات مشتری از بسته بندی چیست؟
مشتریان براى حل مشکل یا خواسته خود، به محصول یا خدمات شما نیاز دارند تا به نحوى که نیاز خود را برطرف کنند.
مشتریان بودجه هاى منحصر به فردی دارند که با آن می توانند یک محصول یا خدمات را خریداری کنند.
محصول یا خدمات شما باید راه حلى مناسب براى عملکردی باشد که مشتریان شما در تلاش براى برآورده کردن آن هستند.
بنابراین محصول شما باید انتظارات مشتری از بسته بندی را برآورده کند.
فهرست مطالب
چطور انتظارات مشتری از بسته بندی را برآورده کنیم؟
بسته بندى نقشى عملى دارد، اما مى تواند بیشتر گسترش یابد. بسته محصول بخش اساسى آمیخته بازاریابى است، زیرا فرصتى براى تعامل مستقیم با مشترى است.
بسته بندى محصول مى تواند تأثیرى ماندگار بر روى مشترى شما بگذارد، بنابراین داشتن ویژگیهای مناسب می تواند وفادارى به برند را بهبود بخشد.
اگر تا به حال فکر کرده اید که مصرف کنندکان در بسته بندی چه چیزی را دوست دارند، این ۷ ویژگی بسته بندى به شما بینشى در مورد ترجیحات مشتریانتان مىدهد.
۷ ویژگی ارزشمند بسته بندى براى مصرف کنندگان
۱. حفاظت از محصول
اولین و اصلىترین انتظار مشتریان براى خرید یک بسته بندى، بسته بندى سالم و بدون نقص است. بسته ای که مخدوش، له کج، شکسته یا پاره نشده باشد.
او میخواهد مطمئن باشد که محصول داخل بسته در برابر خراب شدن، آلودگى، شکستن یا از بین رفتن به هر نوع محافظت مىشود و اطمینان پیدا کند که بهترین نسخه محصول را دریافت مىکند.
براى بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی ضد دستکاری (دارای هولوگرام) به مشتریان شما آرامش خاطر مىدهد که مىتوانند هرگونه تداخل با محصول را تشخیص دهند. به همین ترتیب، بسته بندی ضد کودک (دارای علائم و قفلهایی که برای کودکان بازکردنش سخت باشد) نیز یک اقدام ایمنى انقلابى است که والدین از آن قدردانى مىکنند.
۲- درج عناوین مهم روی بستهبندی
یکى از مزایاى اصلى بسته بندى براى مصرف کنندگان، عناوین است که روى بسته بندى نمایش داده مى شود. حقایق ارائه شده به مصرف کننده از طریق بسته بندى اشاره دارد.
طراحان بسته بندى محصول باید خود را جاى مشتری بگذارند و در نظر بگیرند که کاربر باید چه جزئیاتی را بداند.
خریداران پرمشغله از زمانى که برندها به طور برجسته اطلاعات ارزشمندى را ارائه مىدهند، قدردانى مى کنند زیرا باعث صرفه جویى در وقت و تلاش ذهنى آنها مى شود.
به موارد زیر توجه کنید :
- نام تجارى یا لوگوى شرکت شما باید در جاى مناسب و واضح وبدون تداخل باعنوان محصول قابل شناسایى باشد.
- اگر بسته بندى محصول شما داراى یک ویژگى منحصر به فرد فروش است، مانند ارگانیک، وگان یا حلال، باید علائم آن به وضح روى بسته درج شود.
- عکس فریبنده و به یاد ماندنى یا درج نوع محصول که نشان دهد که انتظارى از مشترى را برآورده میکند.
۳. مندرجات و دستورالعمل ها مطابق با قوانین کشور مقصد
طراحى دقیق بسته بندى به مصرف کنندکان نحوه استفاده صحیح از محصول را براى بهترین نتایج آکاه مى کند. به عنوان سازنده، شما مى خواهید اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما تجربه اى روان و دلیذیر با محصول شما دارند. مندرجات یا دستورالعمل هاى جاپ شده روى بسته بندى محصول یکی از ویزکى های ضرورى براى مصرف کنندکان است.
در اینجا دستورالعمل هایى وجود دارد که ممکن است بخواهید بسته به نوع محصول، در دستورالعمل هاى بسته قرار دهید:
- مشخص بودن وزن محصول واضح و خوانا
- مشخص بودن قیمت محصول واضح و خوانا
- درج تاریخ تولید و مصرف در محل مناسبى از بسته بندى
- مقدار توصیه شده براى استفاده یا مصرف براى بهترین نتیجه
- محصولات براى چه کَروه سنى مناسب هستند
- دفعات ایمن استفاده و هرکونه منع مصرف نادرست
- نحوه نگهداری محصول و در چه دمایی
- نحوه استفاده و دستور یخت ( براى مواد غذایى )
- درج علایم مهم تولید
- اطلاعات تماس خدمات مشترى، از جمله شماره تلفن رایکان، وب سایت وآدرس
۴. حقایق سلامت و تغذیه
بسته بندى متفکرانه، به ویزه در صنعت غذا ونوشیدنى، اطلاعات ارزشمندی را در مورد سلامت وحقایق تغذیه اى محصول در اختیار مصرف کنندکان قرار می دهد. فراتر از فهرست مواد تشکیل دهنده، بسته بندى مى تواند به مشتریان کمک کند تا با ارائه اطلاعات مناسب کالری و اطلاعات تغذیه اى، انتخاب های بهترى براى سلامتى خود داشته باشند.
علاوه بر اطلاعات اولیه تغذیه ای، امروزه بسیاری از مصرف کنندکان در مورد آنجه مصرف می کنند آگاه هستند. آنها مى خواهند از هرگونه آلرژى بالقوه، سموم یا سایر افزودنی های مضر موجود در محصولات خانکى خود آگاه باشند. با برچسب گذارى محصولات خود به عنوان عارى از مواد یا مواد خاص، انتخاب برند شما را برای مصرف کنندکان آکاه به سلامت آسان تر میکنید.
از QR استفاده کنید …
پشت بسته بندی خود را با یک کد QR برجسب کَذارى کنید که آنها را با جزئیات بیشتر به صفحه مورد نظر آن محصول در وب سایت برده شوند.
این صفحه مى تواند حاوى اطلاعاتى در مورد مواد خاصى، ویدئو و … باشد.
شما مى توانید با استفاده از بستهبندى خود براى تعامل با مصرف کنندگان، یک رابطه ایجاد کنید و مشتریان مادام العمر را تبدیل کنید.
۵. دسترس پذیرى و فراگیری بسته بندی صادراتی
بسیاری از تولیدکنندکان اغلب گروههای اجتماعی متفاوت از تودەها را نادیده میگیرند. کسانى که ممکن است با بسته بندى معمولى مشکل داشته باشند.
در اینجا چند راه براى بهبود بسته بندى محصول وجود دارد تا آن را برای افراد، بدون در نظر کرفتن سن، فرهنگ یا توانایی بیشتر در دسترس وفراکیرتر کند.
زبان ودرک مطلب: بسته به اینکه محصولات خود را در کجا توزیع مى کنید، ممکن است براى مشتریان
شما مفید باشد که اطلاعات بسته بندی را به زبان دیکرى به جز انگلیسى اضافه کنید. ایالات متحده یکی از بزرگترین کشورهای اسپانیایی زبان درجهان است در حالى که کانادا از شرکت ها می خواهد که برچسب بسته بندی مصرف کننده را به زبان انگلیسی و فرانسوی چاپ کنند.
سایر سیستم های اندازه گیری: اگر برچسب هاى بسته شما حاوى اطلاعاتى درباره مقادیر، حجم و وزن است، درج آن به اوزان مرسوم کشور های دیکر لحاظ شود. مانند اونس در امریکا.
مسائل مربوط به مهارت و تحرک: طراحى بسته بندى با توجه به افرادى که مبتلا به مشکلات مهارت و سایر آسیب های فیزیکی هستند. شامل راهحل هایی مانند درب آسان باز شو، لولا یا … است تا باز کردن آن آسان تر شود.
اختلال بینایى: توجه لییل و بسته بندى براى افراد داراى آسیب بینایى. گروهى از افراد نابینا و آنهایى که بینایی محدودی دارند که براى خواندن حروف ریز مشکل دارند. نمادهاى لمسى روى بسته بندى به طور کسترده رایج مى شوند، زیرا به افراد کم بینا که نمى توانند خط بریل را بخوانند کمک مىکنند بین محصولات تمایز قائل شوند وحتى تاریخ انقضا را بخوانند.
با گنجاندن این ویژگیهای دسترسى و فراگیری در بسته بندى محصولتان، برند شما مىتواند با ارائه راه حل هایى که معمولاً در جای دیکر پیدا نمیکنند، در یک جمعیت چند ملیتی رقابتی، باقی بماند.
با افزایش آگاهى از آرتریت، صنعت در تلاش است تا بسته بندى را براى مصرف کنندگانى که از این بیمارى رنج مى برند در دسترستر کند. Rosie Lintott به بررسى پیشرفتهاى اخیر در بسته بندی در دسترس میپردازد.
حدود ده میلیون نفر در بریتانیا با آرتریت زندگى مىکنند، وضعیتى که باعث درد و خستگى مىشود و می تواند انجام کارهای روزمره مانند پخت و پز و لباس پوشیدن یا دست زدن به محصولات بسته بندی شده را دشوار کند.
۶. مواد سازگار با محیط زیست در طراحی بسته بندی های صادراتی
امروزه مصرف کنندکان تصمیمات آکاهانه ترى نسبت به محیط زیست مى کَیرند واز قدرت خرید خود برای کمک به محافظت از سیاره استفاده مى کنند. در اینجا مواردى وجود دارد که باید هنکام طراحى بسته بندی سازگار با محیط زیست برای این پایگاه مصرف کننده در نظر بگیرید:
- مواد بازیافتى را انتخاب کنید، جه پلاستیک هاى زیست تخریب پذیر، کاغذ، شیشه یا فلزات.
- از بسته بندى هایى که با روش هاى پرمصرف منابع، مانند روش هاى مصرف زیاد آب یا انرزى ساخته مىشوند، خودداری کنید.
- مواد غیر سمى را انتخاب کنید که براى کودکان، حیوانات خانکى وافراد مبتلا به الرزى ایمن هستند.
- نوع بسته بندى قابل استفاده مجدد یا قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید، مانند یک بطرى شیشه ای، یک کیسه بادوام یا یک ظرف آلومینیومی سبک وزن.
- بسته بندى محصول تمام حواس ینج کَانه را درکیر مى کند، بنابراین مهم است که این را هنگام انتخاب مواد به خاطر بسبارید. بسیارى از بسته هاى محصولات مبتنى بر پلیمر بوى نامطبوع و سمى دارند که می تواند براى برخى از مشتریان با حساسیت هاى آلرزیک طاقت فرسا باشد.
بستههاى سازگار با محیط زیست معمولاً بى بو هستند یا بوى شیمیایى قوى منتشر نمىکنند. بسیارى از مصرف کنندگان از تجربه دلپذیرتر باز کردن بسته های سازگار با محیط زیست به دلیل مواد بدون عطر استقبال میکنند.
۷. زیبایی شناسى و برندسازى
رنگها: ترکیب رنگهایی را انتخاب کنید که دلپذیر، مکمل و جذاب باشند.
فونتها: فونتهایى را انتخاب کنید که خوانا هستند، از جمله ترکیبى از فونتهایى که به خوبى با هم کار میکنند.
لوگو: لوگوى خود را به صورت برجسته نمایش دهید تا بسته بندى شما در قفسه برجسته شود.
رسانههاى اجتماعى: دستگیرههاى رسانههاى اجتماعى را به بسته بندى اضافه کنید تا دنبال کنندههای وفادار خود را تشویق کنید.
شعار یا شعار برند: شعار یا شعار برند خود را منتشر کنید تا محصول خود را به طور منحصر به فردى در میان رقبا قرار دهید.
شکل بسته: از شکل هاى بسته منحصربه فرد براى انتقال نام تجارى خود استفاده کنید و در عین حال از کارایى آن براى مصرف کننده اطمینان حاصل کنید.
۶ نکته براى بهبود ویژگیهای بستهبندی محصول شما
بسته به محصول شما، تمام ویژگى هاى بسته بندى فوق براى مشتریان خاص شما ارزشمند نخواهد بود. بنابراین چگونه مىدانید که کدام نکات برجسته مرتبط هستند و بسته بندى شما را بهبود مىبخشند؟
این شش نکته به شما کمک می کند بسته بندی هایی را که مشتریانتان به آن اهمیت میدهند بهبود دهید.
۱. بازخورد مشتریان را جمع آورى کنید
برای بهبود بسته بندى محصول خود، باید بدانید که کدام ویژگى بیشتر به مشتریان شما مربوط مىشود. نظرسنجى هاى مصرف کننده، پرسش نامه هاى بازخورد وسایر استراتزى هاى تماس، راه بسیار خوبى براى درگیر کردن جمعیت شناسى شما و کشف آنچه براى آنها مهم است هستند.
بازخورد مشتریان شما بسیار ارزشمند است. اجازه دادن به آنها براى گفتن یک راه ایده آل براى بهبود آگاهانه و افزایش فروش است.
۲. بهبود ویژگی یک بسته بندی در زمان های مختلف
قبل از اینکه همه چیز را انجام دهید و بسته بندی خود را به طور کامل اصلاح کنید، در مورد اصلاحاتی که قرار است انجام دهید برسى کامل را انجام دهید. با انجام یک راه حل ساده و کوچک کوچک دریک زمان، مى توانید از داده هاى فروش براى تعیین اینکه کدام تغییر بر فروش تأثیر کذاشته است استفاده کنید. جه مثبت یا منفى.
براى مثل از نظر مشتریان شما :
– پرفراژ درب جعبه شما مشکل دارد!
– یا جنس کاغذ بکار برده شده نازک است و زود پاره می شود!
– بهتر است از تصاویر جدیدترى استفاده شود!
کدام مشکل را در ابتدا حل مى کنید ؟
۳. بسته بندى هاى فصلى تولید وجرا کنید
اگر علاقهمند به طراحى مجدد بسته بندى محصول خود هستید، از چرخه هاى فصلى به عنوان راهى برای آزمایش اینکه کدام تنظیمات موثرتر هستند استفاده کنید.
کریسمس، ولنتاین ، عید نوروز ، شب جِله و …
مصرف کنندگان به بسته بندى هایى با موضوع تعطیلات پاسخ مثبت مى دهند. چه روز ولنتاین باشد، چه هالووین، کریسمس یا هر مناسبت دیگری، برند شما می تواند ویژگى بسته بندى جدیدى را معرفى کند طبق برنامهریزى که در بازاریابى تدارک دیده اید. مى توانید تعیین کنید که کدام ویژگى مهم بستهبندی خود را تغییر دهید یا کار جدیدی ارائه دهید .
۴. روی یک طراح حرفه ای سرمایه گذاری کنید
اگر فکر می کنید که هزینه یک طراح حرفه ای بالاست! پس هزینه های بعد از انجام یک کار ضعیف را پیش بینی کنید.
هر زمان که یک برند قرار است محصولات خود را مجددا بسته بندى کند، همیشه سطحی از ریسک وجود دارد. مصرف کنند’ان با ظاهر بسته هاى خاص آشنا مىشوند و تغییرات بیش از حد، مىتواند مشتریان را گیج کند و منجر به کاهش فروش شود. اما این امکان نباید مانع از طراحى مجدد بسته بندى توسط شرکتها شود.
کار با یک طراح حرفه اى با سابقه، در ایجاد و ارائه راه حلهاى بستهبندى مطلوب، احتمال موفقیت شما در طراحى مجدد بستهبندى را بسیار بیشتر خواهد کرد.
ه. نمونه اولیه بسته بندی را آزمایش کنید
بسته بندى یک سرمایه گذارى قابل توجه است، بنابراین مهم است که قبل از شروع کامل، از همه جوانب درست آن مطمئن باشید.
نمونه هاى اولیه به شما امکان مى دهند انواع بستهبندى، طرح ها و ویژگىهاى مختلف را آزمایش کنید تا مطمئن شوید آن هایى را انتخاب مىکنید که مطلوبترین پاسخ را ایجاد مىکنند.
۶. خود را مقایسه کنید
بعد از انجام طراحى و خلق اتود اولیه، حتما طرح بستهبندی خود را با رقبایی که در بازار در نظر گفته اید مقایسه کنید و هماهنگیها و یا تضادهای مورد نظر را در نظر بگیرد.
طرح شما قطعا در کنار رقبای خود در شلف قرار میگرید پس باید بتواند رقابت تنگاتنگ آنجا را نیز برنده باشد .
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی
دیدگاهتان را بنویسید