۳ نوع کلیشه فتوپلیمری و مراحل تولید و کنترل آن – ویدیو
در چاپ فلکسو از انواع کلیشه فتوپلیمری استفاده میشود. کلیشههای فتوپلیمری کلیشههایی هستند که به نور یووی حساس هستند و برای انتقال تصویر بر روی آنها از ماسک سیاه و نور یووی استفاده میشود.
هر چه مراحل آماده سازی بیشتر باشد قیمت کلیشه گران تر می شود.کلیشهها در انواع ضخامت وجود دارند. کلیشههای ضخیم تر گرانتر هستند.
ماشینهای فلکسو عرض کم از کلیشههای فتوپلیمری با ضخامت ۱.۱۴ و ۱.۷ استفاده می کنند. کلیشههای سخت تر کیفیت بهتری در نواحی ترامه میدهند و کلیشههای نرمتر مناسب تنپلاتها هستند. پلیت های سختتر طول عمر کمتری دارند. پلیت سختتر مناسب سطوح صاف و پلیت نرمتر مناسب سطوح ناهموارتر مثل کارتن است.
فهرست مطالب
انواع کلیشه فتوپلیمری
کلیشههای فتوپلیمری به سه روش مختلف تولید می شوند:
کلیشه با پلیمر مایع
بعد از شکل دهی به صورت ورقه ای ، تصویر مورد نظر روی آنها قرار میگیرد و بعد از آن آماده استفاده در چاپخانه هستند.
پلیت ورقهای
همان پلیتهایی هستند که بیشترین مصرف رو دارند و برای دو روش آنالوگ و دیجیتال به صورت ورقهای در بازار موجود هستند.
پلیت اسلیوی
به صورت استوانهای تو خالی هستند و بعد از قرار گرفتن طرح بر روی آنها به چاپخانه ارسال میشوند.
هر چه مراحل آماده سازی کلیشه بیشتر باشد، قیمت کلیشه گران تر می شود. کلیشهها در انواع ضخامت وجود دارند. کلیشههای ضخیم تر گرانتر هستند. ماشینهای فلکسو عرض کم از کلیشههای ۱٫۱۴ و ۱٫۷ استفاده می کنند.
مراحل تولید کلیشه فتوپلیمری و کنترل کیفیت کلیشه تولید شده
سفتی کلیشه و یا Hardness آن یکی از مهمترین فاکتورهای پلیتهای فتوپلیمری می باشد. واحد اندازهگیری سختی کلیشه Shore A میباشد. سفتی پلیتهای فتوپلیمری را با شورسنج و یا Durometer اندازهگیری میکنند. سختی پلیتهای فتوپلیمری بین ۲۵ تا ۷۵ میباشد.
دستگاه های لازم در کلیشه سازی
در ادامه سعی می کنم وسایلی که برای راه اندازی کلیشه سازی احتیاج دارید را لیست کنم.
- دستگاه پلیت ستر یا ایمیج ستر
- دستگاه نوردهی
- دستگاه پروسسور
- دستگاه خشک کن
- دستگاه نور آخر
پلیت ستر کلیشه یا دستگاه ایمیج ستر
برای تولید کلیشه احتیاج به یک دستگاهی داریم که بتواند یک فیلم دیجیتال به صورت نگاتیو تولید کند. این فیلم روی کلیشه قرار میگیرند و با نوردهی مناسب روی کلیشه خام منتقل میشود.
در کلیشه سازی دیجیتال از کلیشه نوع دیجیتال استفاده میشود که لایه مشکی رنگ کربنی روی آن قرار دارد و دستگاه پلیت ستر تصویر مورد نظر ما را روی آن حک میکند و به مرحله نوردهی ارسال میشود.
در کلیشه سازی آنالوگ تولید فیلم دیجیتال به صورت مجزا انجام میشود و بعد از تهیه آن ، روی کلیشه خام آنالوگ برای نوردهی قرار میگیرد.
دستگاه نوردهی کلیشه سازی
برای انتقال تصویر فیلم دیجیتال به کلیشه خام احتیاج به دستگاهی داریم که این کار را انجام دهد. این دستگاه دارای تعداد زیادی مهتابی مخصوص است که میتوانند تا توان خاصی نور یووی بدهد.
این دستگاه برای دادن نور رو ، نور زیر استفاده میشود.
این دستگاه هم در مرحله اول کلیشه استفاده می شود و هم در آخرین مرحله کلیشه سازی بعد از خشک کن باید کلیشه در کشوهای زیر این دستگاه قرار بگیرد تا ۲ نور آخر را بگیرد.
البته این قسمت میتواند به صورت مجزا باشد و برای این کار از دستگاه دیگری استفاده کرد.
دستگاه پروسسور یا شستشوی کلیشه سازی
پروسسور دستگاهی است که وظیفه شستشو نواحی نور نخورده کلیشه را دارد. قبل از شستشو کلیشه توسط یک دستگاه دیگر پانچ میشود و با گیره های مخصوص وارد حلال میشود.
در تصویر زیر دستگاه پانچ و پروسسور را میتوانید ببینید.
سایز دستگاه پروسسور باید با سایز کلیشه مصرفی شما مطابقت داشته باشد.
دستگاه خشک کن کلیشه سازی
در دستگاه خشک کن، کلیشه شسته شده برای مدت حدود ۲ ساعت قرار میگیرد تا حلال داخل آن خارج شود.
مقدار این زمان بسیار مهم است و بر روی کیفیت کلیشه نهایی بسیار تاثیر گذار است.
دستگاه نور آخر کلیشه سازی
از این دستگاه برای نور دهی آخر استفاده میشود. با این نور دهی مراحل پلیمریزاسیون به اتمام میرسد و چسبندگی کلیشه از بین می رود.
این دستگاه میتواند در زیر دستگاه نور دهی که در مرحله اول توضیح دادم قرار بگیرد.
همه چیز درباره چاپ فلکسو
در این مقاله اطلاعات متنوعی درباره ماشین آلات، طراحی، چسب کلیشه ، مرکب و کلیشه چاپ فلکسو ارایه میشود.
بر روی تصویر کلیک کنید.
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی
دیدگاهتان را بنویسید