سیر تکاملی کلیشه سازی دیجیتال
زمانی بود که کلیشه سازی دیجیتال برای چاپ فلکسو یکی از پرهزینهترین کارها به حساب میآمد.به علت پایین بودن کیفیت چاپ فلکسو باعث شده بود مشتریان ،چاپهای دیگری مثل افست و یا روتوگراور را برای بستهبندی محصولاتشان ترجیح دهند.
فهرست مطالب
سیر تکاملی کلیشه سازی دیجیتال
مشکلات زیادی بر سر راه چاپ فلکسو بود که جلوی این چاپ را برای رسیدن به کیفیت چاپهای با کیفیت میگرفت . بطور مثال در این چاپ کلیشههای دیجیتال نمی توانستند یک نوانس یا گرادیانت را به نرمی به صفر برسانند و به این علت بود که کلیشههای دیجیتال ترامها را فقط بالای یک درصد خاصی که به آن حداقل ترام میگویند میتوانستند تولید کنند.
با به بازار آمدن دستگاههای کلیشهسازی دیجیتال با رزولوشن ۴۰۰۰ ، این امکان بوجود آمد که ترامهایی با قطر ۱۰ میکرون قابل تولید شوند ولی متاسفانه این ترامهای ریز پایداری خوبی نداشتند و به راحتی خم و یا فشرده میشدند . بنابراین رسیدن به ترام صفر و یا حفظ جزییات عکس با ترامهای درصد پایین با شرایط چاپ فلکسو امکانپذیر نبود .
به غیر از این مشکل مسئله مهم دیگری هم در چاپ فلکسو اتفاق میافتاد که مرکبهای پایه حلالی بر روی سطح فیلم به صورت یکنواخت نمینشستند. مرکب بر روری سطح فیلم به تکههای کوچکی بریده میشد و سرعت چاپ باعث میشد که این تکهها خطوط باریکی را تشکیل دهند.
در چاپ فلکسو به این مشکل Pinholes میگویند و به راحتی در مناطق تنپلات با یک لوپ ساده قابل دیدن هستند. این مشکل باعث میشود مناطق تنپلات یا ۱۰۰درصد به صورت ناهموار دیده شوند و دنسیته رنگ پایین بیاید و باعث کمرنگ دیده شدن این مناطق شود.
مشکلات چاپ فلکسو
برای رفع این مشکل درپیش از چاپ متخصصهای این کار طرح را با مهارت خاصی تفکیک میکردند و مناطق پررنگ و کم رنگ را از هم جدا میکردند و گاهی مجبور بودند برای جبران کم رنگی این مناطق از پلیت های اضافی بنام رنگ کمکی استفاده کنند. به علت محدودیت هایی که در چاپ فلکسو وجود دارد بعضی از مناطق پررنگتر از حالت نرمال چاپ میشدند و مناطقی هم کمرنگتر از نرمال چاپ میشدند.
گاهی برای رنگ های پوششی مثل سفید مجبور بودند از دو کلیشه استفاده کنند و همه این موارد منجر به بالا رفتن هزینه تولید میشد و مشتری در نهایت از کیفیت هم راضی نمیشد. در آخر مجبور به انتخاب چاپ دیگری میشد که این مشکلات را نداشته باشد.
امروزه این مشکلات در چاپ فلکسو به کمک دستگاههای کلیشه سازی دیجیتال با رزولوشن بالا و ترامگذاری اچدی و فولاچدی قابل رفع میباشد.
اولین قدم برای رفع مشکلات چاپ فلکسو دستگاههای کلیشه سازی دیجیتال با رزولوشن بالا
وقتی شرکت اسکو اولین دستگاه کلیشه سازی دیجیتال خود را در سال ۱۹۹۵ به معرفی کرد رزولوشن لیزر دستگاهها حدود ۲۱۰۰ ppi و یا به عبارت دیگر dpi بود. در آن موقع ضخامت ۱۸ میکرون استاندارد این کار بود. امروزه استاندارد به ۴۰۰۰ dpi رسیده است و حتی رزولوشنهای بالاتر هم وجود دارد .
در تصویر پایین میتوانید فرق رزولوشن ۲۵۴۰ و ۴۰۰۰ را در جزییات ببینید .
به راحتی میتوان دید که رزولوشن ۴۰۰۰ ترامهای گردتری را میتواند تولید کند. در رزولوشن ۴۰۰۰ حدود ۲.۵ برابر اطلاعات برای تولید همان ترام در رزولوشن ۲۵۴۰ وجود دارد. بعلاوه در رزولوشن ۴۰۰۰ سطوح خاکستری (Gray Level) بیشتری تولید میگردد که در نرمی نوانسها و کنتراست کار بسیار مهم میباشد.
جدول مقایسه سطوح خاکستری در رزولوشن های خروجی مختلف
کلیشه سازی دیجیتال - کنتراست در تصاویر
این رزولوشن بالاتر حتی در شکل و زاویه ترامها تاثیرگذار میباشد و با بالارفتن رزولوشن میتوانید به راحتی از الپیایهای بالاتر استفاده کنید و جزییات بیشتری در چاپ داشته باشید و به سطح چاپهایی مثل افست و روتوگراور برسید.
بعد از ورود دستگاههای کلیشه سازی دیجیتال با رزولوشن بالا شرکت اسکو تکنولوژی های ترام گذاری اچ دی و فول اچ دی را معرفی کرد و بحث ترام های سرگرد یا فلت تاپ نیز مطرح شد .
ویدیوی مراحل کلیشه سازی دیجیتال
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار عالی
تشکر مطلب جالبتون
خواهش می کنم