سبد خرید 0

آموزش چاپ و بسته بندی

در این مقاله می‌خوام مسیری که یک نفر باید برای ورود به دنیای حرفه‌ای  چاپ و بسته بندی طی کنه رو براتون توضیح بدم. این شخص می‌تونه به عنوان طراح ، ناظر چاپ ، آماده ساز فایل برای چاپ و یا به عنوان لیتوگراف ، کلیشه ساز و یا سیلندر ساز در این صنعت بزرگ مشغول به کار بشه.

مرحله اول ورود به دنیای چاپ و بسته بندی

اولین مرحله برای ورود به این دنیا ، آموزش چاپ و بسته بندی به صورت اصولی است . اولین قدم ، آشنایی و شناخت صنعت چاپی است که می‌خواهید واردش شوید . سه تا از صنایع چاپی که بیشترین حجم تولیدات را در صنعت چاپ و بسته بندی دارند ، چاپهای افست ، فلکسو و روتوگراوور هستند.  البته از این چاپها برای تولیدات چاپی در زمینه‌های دیگر هم استفاده می‌شوند ولی در این مقاله بیشتر درباره استفاده این صنایع در چاپ و بسته بندی صحبت خواهم کرد. امیدوارم بتونم شما در مسیر مناسبی که به آن علاقمند هستید قرار دهم.

انتخاب صنعت چاپ و بسته بندی مورد علاقه

print

آموزش چاپ افست

چاپ افست یکی از پرکاربردترین نوع چاپ است و برای چاپ انواع محصولات از این چاپ استفاده می‌شود. یکی از کابربرد‌های اصلی چاپ افست ، چاپ و بسته بندی محصولات است. معمولا از چاپ افست ورقی برای چاپ انواع جعبه و یا کارتن لمینتی استفاده می‌شود.

چاپ افست دو نوع دارد:

  1. چاپ افست مرطوب 
  2. چاپ افست خشک

چاپ افست مرطوب

از چاپ افست مرطوب برای چاپ روی کاغذ ، مقوا استفاده می‌شود. در این چاپ از زینک‌های آلومینیومی برای انتقال مرکب استفاده می‌شود.

چاپ افست خشک

از چاپ افست خشک برای چاپ روی فلزات استفاده می‌شود. بطور مثال چاپ روی قوطی‌های آلومینیومی و چاپ روی انواع اسپری از چاپ افست خشک استفاده می‌کنند.

در این چاپ از کلیشه‌های نازک پشت فلزی برای انتقال مرکب استفاده می‌شود.

برای آشنایی با مراحل چاپ روی قوطی های آلومینیومی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش چاپ فلکسو

چاپ فلکسو به علت داشتن توانایی چاپ بر روی انواع مواد غیر جاذب مرکب مثل انواع فیلم کاربرد بسیار زیادی در دنیای چاپ و بسته بندی دارد.

چاپ فلکسو را می‌توانیم به سه دسته تقسیم کنیم:

  1. چاپ فلکسو Narrow Web  یا عرض کم یا لیبل
  2. چاپ فلکسو Wide web  یا عریض یا لفاف 
  3. چاپ فلکسو کارتن 

همه این چاپ های از کلیشه‌های پلیمری برای انتقال مرکب به سطح چاپی استفاده می‌کنند.

چاپ فلکسو لیبل

از این چاپ برای تولید انواع لیبل‌های پشت چسبدار استفاده می‌شود. این لیبل‌ها برای انواع لوازم آرایشی بهداشتی و محصولات غذایی استفاده می‌شود.

چاپ فلکسو واید وب

از این چاپ برای تولید انواع لفاف های بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. بسته بندی‌ محصولاتی مثل کیک ، بستنی ، ماکارونی ، نان و بسیاری دیگر معمولا از چاپ فلکسو واید وب استفاده کرده‌اند.

اکثر کیسه‌های تبلیغاتی با چاپ فلکسو چاپ می‌شوند.

چاپ فلکسو کارتن

از این چاپ برای تولید انواع کارتن بسته بندی با ابعاد مختلف استفاده می‌شود. در چاپ کارتن  معمولا از کلیشه‌های ضخمیم استفاده می‌شود. ابعاد این کارتن‌ها تا بیش از 2 متر هم می‌تواند باشد که برای بسته بندی یخچال استفاده می‌شود.

در چاپ کارتن از انواع کارتن با ضخامت‌های مختلف با تعداد لایه متقاوت استفاده میشود.

آموزش چاپ روتوگراور

چاپ روتوگراور به علت داشتن توانایی چاپ بر روی انواع مواد غیر جاذب مرکب مثل انواع فیلم کاربرد بسیار زیادی در دنیای چاپ و بسته بندی محصولات غذایی دارد. چاپ روتوگراوور توانایی چاپ با تیراژ بسیار بالا را دارد. 

چاپ روتوگراوور برای چاپ انواع متنوعی از محصولات مانند کاغذ دیواری ، لمینت ،‌ مجلات پر تیراژ ، لفاف محصولات غذایی پر تیراژ و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

چاپ روتوگراوور

نکته بسیار مهم

آماده سازی فایل یا طراحی برای هر کدام از این چاپ‌ها تخصص و دانش مخصوصی می‌خواهد. هر کدام از این چاپها مرکب خاص خودشان را دارند و روش چاپ و جزییات متفاوتی دارند. 

بنابراین معمولا طراح هر کدام ازصنایع فقط برای همان صنعت کار می‌کند . پس شناخت درست صنعت چاپی که می‌خواهید وارد آن شوید بسیار مهم است.

آموزش آماده سازی فایل برای چاپ افست خشک

آموزش لیتوگرافی و مسایل مربوط به پیش از چاپ

آموزش آماده سازی فایل برای چاپ فلکسو لیبل

آموزش آماده سازی فایل برای چاپ کارتن به روش فلکسو

همه چیز درباره کلیشه چاپ فلکسو _ محصول رایگان

دانلود رایگان بخش طراحی کتاب فرست

یادگیری نرم افزارهای لازم برای چاپ

computer

نرم افزارهای عمومی طراحی

فوتوشاپ

فوتوشاپ یکی از بهترین نرم‌افزارهای دنیا در زمینه اصلاح تصاویر است. جدیدا برنامه‌های قدرتمندی شبیه به فوتوشاپ هم به بازار آماده اند ولی هنوز فوتوشاپ بهترین گزینه برای اصلاح تصاویر است . 

فوتوشاپ می‌تونه اولین برنامه ای باشد که یک مبتدی می‌تواند برای ورود به دنیای چاپ و بسته بندی یاد بگیرد.

 

الستریتور

الستریتور یکی از بهترین برنامه‌های وکتور برای طراحی بسته بندی است. الستریتور رقبای قدرتمندی مثل کرل دراو دارد ولی بنظر تمام حرفه‌ای های دنیا بهترین گزینه برای شروع در دنیای چاپ و بسته بندی است.

الستریتور توسط شرکت ادوبی به خوبی پشتیبانی می‌شود و آپدیت های خوبی می‌گیرید .

برای الستریتور پلاگین های قدرتمندی در دنیای حرفه‌ای چاپ تولید شده است و در بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌شود.

الستریتور دومین برنامه برای شروع طراحی بسته بندی می تونه باشه.

ایندیزاین

ایندیزاین یکی از برنامه‌های قدرتمند در زمینه صفحه‌ آرایی است و  مخصوص طراحی بسته بندی نیست ولی از آنجایی که بسیار قدرتمند است ، گزینه مناسبی برای یادگیری است.

پس ایندیزاین می‌تونه نرم افزار سوم برای یادگیری باشه.

آکروبات

دنیای چاپ و بسته بندی با فایل‌های پی دی اف پیوند خورده است و تمام خروجی ها برای چاپ با فرمت پی دی اف تهیه می‌شوند. 

تمام طراح‌ها بعد از پایان طراحی و آماده کردن فرم نهایی برای ارایه فایل نهایی به لیتوگرافی ، کلیشه سازی و یا سیلندرسازی باید از فرمت پی دی اف استفاده کنند.

ادوبی آکروبات برای کنترل فایل نهایی قبل از چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آکروبات می‌تونه چهارمین برنامه برای یادگیری باشه.

آموزش فرم بندی با ایندیزاین

آموزش نرم افزار ادوبی آکروبات برای چاپ

طراحی و آماده سازی و دانش مدیریت رنگ

آموزش چاپ و بسته بندی

شناخت ساختارهای بسته بندی

طراحی بسته بندی بدون شناخت ساختارهای بسته بندی امکان پذیر نیست . بطور مثال یک جعبه مقوایی یک شکل یا ساختار دارد. این ساختار در جعبه مقوایی یا کارتنی با یک سری خطوط تا و برش شکل گرفته است.

در بسته بندی‌های فلکسیبل یا پلاستیکی هم این موضوع وجود دارد و اگر شما به طور مثال می خواهید یک بسته بندی چیپس یا بستنی طراحی کنید باید ساختار و ابعاد و شکل این بسته بندی را بشناسید و مناسب دستگاه نهایی که این لفاف را برای بسته بندی محصول استفاده می‌کند طراحی کنید.

طراحی بسته بندی

برای طراحی بسته بندی به دو سری دانش احتیاج دارید که در بالا به آنها اشاره کردم . اولی دانش چاپ و بسته بندی و آشنایی با نرم افزارهای طراحی بسته بندی و دومی دانش گرافیک یا طراحی و شناخت رنگ‌ها و اصول طراحی است .

برای دومی احتمالا باید از دوره های تئوری و عملی دانشگاهی استفاده کنید.

مدیریت رنگ در نرم افزارهای گرافیکی

در طراحی بسته بندی ، نرم افزارهای زیادی درگیر هستند و در هر کدام از این برنامه ها بخشی از کار طراحی یا آماده سازی انجام می‌شود. 

درصورتی که با اصول مدیریت رنگ و مسایل آن آشنا نباشید و نتوانید برنامه‌های گرافیکی تان را از نظر رنگی مدیریت کنید ، فایل جابجا شده در برنامه‌ها ممکن است دچار تغییر رنگ شود.

پس یادگیری مدیریت رنگ می‌تونه یکی از موارد خیلی مهم برای یادگیری نفرات تازه وارد باشد.

بنابراین مدیریت رنگ می‌تونه گزینه پنجم برای یادگیری باشه.

دانلود رایگان کتاب آموزش مدیریت رنگ ایکس رایت

آموزش مدیریت رنگ در نرم‌افزارهای گرافیکی

box

ساختن یک جعبه سه بعدی

در این آموزش یاد میگیریم که چطور یک جعبه سه بعدی طراحی کنیم .

طراحی جعبه با چند کلیک

در این آموزش یاد می‌گیرید که چطور در یک برنامه تخصصی با چند کلیک می‌توانید یک جعبه با اندازه مورد نظرتون بسازید .

تلویزیون پرینت مگ کانال آموزش های ویدیویی برای چاپ و بسته بندی و نرم افزارهای تخصصی طراحی است که در آن این ویدیوها را به صورت رایگان می‌توانید تماشا کنید.

مرحله دوم در دنیای چاپ و بسته بندی

دومین مرحله برای آموزش چاپ و بسته بندی ، یادگیری نرم افزارهای تخصصی آن رشته است.

هر صنعت چاپی نرم افزارهای تخصصی برای طراحی و آماده سازی فایل برای چاپ دارد . البته این نرم افزارها شاید در بعضی صنایع مشترک باشد.

استفاده از این نرم افزارها باعث افزایش سرعت ، دقت و کاهش هزینه‌ها و ضایعات سفارشات می‌شوند. هزینه تهیه و یادگیری این نرم افزارها زیاد  است ولی در طول زمان با کاهش موارد بالا باعث سود دهی و افزایش راندمان در واحد‌های مجهز به این ابزارها می‌شود.

یادگیری نرم افزارهای تخصصی صنعت مربوطه

آموزش چاپ و بسته بندی

برنامه‌های تخصصی طراحی ساختار بسته بندی

آرتیوس کد

آرتیوس کد بهترین برنامه دنیا برای طراحی بسته بندی است و با توانایی هایی که دارد به طراحان بسته بندی مقوایی یا کارتنی امکان طراحی حرفه‌ای برای بسته بندی‌های استاندارد و خاص و خلاقانه می‌دهد.

آرتیوس کد بخش‌های طراحی دوبعدی ، طراحی سه بعدی و آماده سازی فایل دارد . هر کدام از بخش‌ها امکانات بسیاری دارد .

برای آشنایی با این امکانات می‌توانید در سایت پرینت مگ جستجو کنید و یا برای یادگیری این برنامه بر روی لینک زیر یا تصویر روبرو کلیک کنید.

پکیج دیزاینر

پکیج دیزاینر برنامه‌ای است شبیه به آرتیوس‌کد با این تفاوت که سازنده آن شرکت هایدلبرگ است .

با این برنامه هم می‌توانید کارهایی شبیه آرتیوس کد را انجام دهید ولی با امکانات کمتر. البته یادگیری و استفاده بسیار راحت‌تر از آرتیوس کد است. و هیچ برنامه آموزش دهنده‌ای تا این لحظه برای آن ساخته نشده است.

برنامه‌های تخصصی نمایش فرآیندهای چاپی

اسکو استودیو

اسکو استودیو نام پلاگین قدرتمند شرکت اسکو است که در برنامه الستریتور نصب می‌شود. این برنامه مشابه ویژوالایزر است با این تفاوت که در حین طراحی در الستریتور می‌توانید محصول نهایی را در یک پنجره ببینید و کارهای لازم را انجام دهید.

با این برنامه به راحتی می‌توانید با نمایش ساختار سه‌بعدی محصول و نمایش فرآیند‌های چاپی موکاپی حرفه‌ای به مشتری ارائه کنید.

در استودیو بسیار راحت می‌توانید هر کاری را که در دنیای چاپ و بسته بندی امکان انجامش هست را بر روی فایل انجام دهید و به مشتری نشان دهید تا مشتری دقیقا محصول نهایی را ببیند.

در صورت نیاز به دیدن نمونه انجام شده می توانید این محصول را در سایت سرچ کنید.

اسکو استور ویژوالایزر

اسکو استور ویژوالایزر نام برنامه فوق‌العاده زیبایی که با ارایه یک محیط سه بعدی به شما امکان ساخت یک فروشگاه واقعی با محصولات خودتان را می‌دهد.

این محصولات را می توانید از برنامه‌های ویژوالایزر و یا اسکو استودیو وارد این فضا کنید و به هر شکلی که می‌خواهید در قفسه‌های فروشگاه بچینید .

این برنامه برای بخش مارکتینگ شرکت‌ها بسیار مفید می‌تواند باشد.

برنامه‌های تخصصی طراحی بسته بندی

پلاگین اسکو دسک پک  – Esko Deskpack
پلاگین‌ اسکو دسک پک  Esko DeskPack یک مجموعه، از ابزارهای حرفه‌ای برای نرم‌افزار الستریتور است. با این مجموعه که برای طراحان چاپ و بسته‌بندی طراحی‌شده است کار طراحی و آماده‌سازی فایل برای چاپ بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر می‌شود.
 

Esko DeskPack امکان پری‌فلایت فایل، اضافه کردن بارکد ، کنترل کردن فایل و بسیاری موارد دیگر را به ادوبی الستریتور اضافه می‌کند.
اسکو دسک پک شامل چندین پلاگین است

برنامه آرت پرو  – ArtPro

آرت پرو نام نرم افزار قدرتمند طراحی شرکت اسکو است که بر روی کامپیوترهای مکینتاش کار می‌کند و نسخه مشابه آن برای کامپیوترهای وینذوزی برنامه معروف Packedge است.

آرت پرو برای کارهای فلکسویی و روتوگراووری  بسیار پیشنهاد می‌شود. تمام امکاناتی که در دسک ‌پک وجود دارد در آرت پرو در دسترس می‌باشد.

آرت پرو برنامه تخصصی  برای طراحی  بسته بندی است. کار کردن در محیط آرت پرو کمی سخت است ولی در عوض امکانات بسیار حرفه‌ای در اختیار طراح قرار می‌دهد.

نرم افزار آرت پرو به صورت گسترده‌ای در شرکت‌های ترکیه‌ای و اروپایی استفاده می‌شود و یکی از برنامه‌های اصلی برای چاپهای گراوور و فلکسو می‌باشد.

در آرت پرو به تمام پلاگ‌این‌های اسکو دسک پک و اسکو استودیو دسترسی دارید و بغیر از اینها به بسیاری موارد تخصصی دیگر هم دسترسی دارید. 

برنامه پک‌اج  – Esko Packedge

پک ‌اج نام نرم افزار قدرتمند طراحی شرکت اسکو است که بر روی کامپیوترهای ویندوزی کار می‌کند و نسخه مشابه آن برای کامپیوترهای مکینتاش برنامه معروف ArtPro  است.

پک ‌اج برای کارهای کارتنی و فلکسو بسیار پیشنهاد می‌شود. تمام امکاناتی که در دسک ‌پک وجود دارد در پک ‌اج در دسترس می‌باشد.

پک ‌اج برنامه تخصصی  برای طراحی  بسته بندی است. کار کردن در محیط پک ‌اج کمی سخت است ولی در عوض امکانات بسیار حرفه‌ای در اختیار طراح قرار می‌دهد.

نرم افزار پک ‌اج به صورت گسترده‌ای در شرکت‌های ترکیه‌ای و اروپایی استفاده می‌شود و یکی از برنامه‌های اصلی برای چاپهای گراوور و فلکسو می‌باشد.

در پک ‌اج به تمام پلاگ‌این‌های اسکو دسک پک و اسکو استودیو دسترسی دارید و بغیر از اینها به بسیاری موارد تخصصی دیگر هم دسترسی دارید. 

برنامه‌های تخصصی کنترل نهایی و QC

برنامه آرت‌پرو پلاس  – ArtPro Plus
آرت پرو پلاس بهترین ادیتور فایل‌های پی‌دی‌اف است و مخصوص کار پیش از چاپ ساخته شده است. این برنامه بهترین گزینه برای کنترل فایل‌های چاپ فلکسو و روتو می‌باشد و امکانات زیادی برای اصلاح فایل دارد.

آرت پرو پلاس می‌تواند اطلاعاتی مثل بارکد و یا نوع ترام‌گذاری را در فایل حفظ کند.

فایلی که با آرت پرو پلاس اصلاح می‌شود ، تمام اطلاعات تصاویر ، فونت‌ها و پروفایل‌های رنگ را در فایل حفظ می‌کند تا خروجی سالمی داشته باشیم.

پلاگین پیت استاپ  – Pitstop

پیت‌ استاپ بی‌تردید یکی از بهترین و کاربردی‌ترین پلاگین‌های ساخته‌شده برای نرم‌افزار آکروبات است.پلاگین پیت استاپ  - Pitstop

پیت‌ استاپ مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی است که امکان اصلاح و کنترل فایل‌های پی دی اف را امکان‌پذیر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید فرمت خروجی فایل در صنعت چاپ فرمت پی دی اف است. امروزه همه نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی از فرمت پی دی اف برای خروجی گرفتن و ارسال به لیتوگرافی استفاده می‌کنند. برای کنترل نهایی معمولاً از برنامه آکروبات استفاده می‌شود ولی این برنامه امکانات کاملی برای کنترل فایل و یا اصلاحات آن ندارد و فقط در حد کنترل کانال‌های رنگی و اصلاحات ساده را می‌توان در آن انجام داد. (البته پریفلایت بسیار قوی دارد).

آموزش نرم‌افزار آرتیوس کد برای طراحی قالب برش 

آموزش طراحی بر اساس پالت بندی و لجستیک محصول

آموزش اسکو استودیو

آموزش استور ویژوالایزر

آموزش اسکو دسک پک

آموزش آرت‌پرو پلاس

آموزش آرت‌پرو پلاس

مرحله سوم در دنیای چاپ و بسته بندی

سومین مرحله برای آموزش چاپ و بسته بندی ، یادگیری ابزارها و دانش‌های تخصصی آن رشته است.

در این مرحله تیراژ کارها بالا رفته و کوچکترین اشتباه باعث خسارت‌های جبران ناپذیر می‌شود. استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی و دانش بالا در این مرحله بسیار مهم است .

استفاده از ابزارها و نرم افزارهای تخصصی برای افزایش سرعت و دقت 

آموزش چاپ و بسته بندی

مدیریت رنگ در چاپ

دانش مدیریت رنگ و کنترل فرآیند چاپ بسیار مهم خواهد است. چون کسی که به عنوان یک حرفه ای کار می‌کند باید با دانش کنترل فرآیندهای چاپی آشنا باشد و بتواند یک چاپ با رنگ ثابت داشته باشد.

باید بتواند در سفارشات تکراری ثبات داشته باشد و زبان بین المللی رنگ را بلد باشد. باید بداند چطور از ابزارهایی مثل دنسیتومتر یا اسپکتروفتومتر استفاده کند.

برنامه‌ چیدمان فرم‌های چاپی

پلیتو   Esko Plato

پلیتو نرم افزار قدرتمند شرکت اسکو برای چیدمان هر نوع فرمی است. با پلیتو چیدمان فرم سرعت و دقت می‌گیرد.

چیدمان جعبه‌های مقوایی تا فرم‌های چاپ فلکسو و روتوگراور به راحتی چند کلیک است و در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود.

سیگنا استیشن   Signa Station

سیگنا استیشن نرم افزار قدرتمند شرکت هایدلبرگ برای چیدمان هر نوع فرمی است. با سیگنا چیدمان فرم سرعت و دقت می‌گیرد. سیگنا هم فرم های مقوایی را می بندد و هم توانایی بستن فرم کتاب و مجله را دارد.

کداک پرپس   kodak Preps

کداک پرپس نرم افزار قدرتمند شرکت هایدلبرگ برای چیدمان هر نوع فرمی است. با سیگنا چیدمان فرم سرعت و دقت می‌گیرد. پرپس هم فرم های مقوایی را می بندد و هم توانایی بستن فرم کتاب و مجله را دارد.

آموزش مدیریت رنگ در چاپ و کنترل فرآیندهای چاپ

فرم بندی با نرم افزار اسکو پلیتو

آموزش نرم‌افزار پرپس برای فرم بندی مجله و کتاب

حمید رضا پیوندی

این مطالب تجربه 20 سال کار حرفه‌ای در بزرگترین کارخانه‌ها و چاپخانه های ایران بوده است . امیدوارم توضیحات من کمک خوبی به دوستان و دانشجویان جوانی که می خواهند وارد دنیای بزرگ چاپ و بسته بندی شوند کرده باشه.
در سایت پرینت مگ سعی شده تجربیات کاری خودم را به شکل ویدیوهای آموزشی آماده کنم و در اختیار شما بگذارم. امیدوارم بتونند به شما برای پیشرفت سریعتر کمک کنند.

حمیدرضا پیوندی

25 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

CAPTCHA ImageChange Image

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://www.printmag.ir/?p=12908

دوره‌‌های آموزشی در زمینه چاپ و بسته بندی مخصوص کسانی که به صورت حرفه‌ای در زمینه چاپ و بسته‌بندی کار می‌کنند.‌

 اگر قرار هست که یک کاری را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهیم، پس به یک سری ابزارهای حرفه‌ای نیز احتیاج داریم. در ادامه این صفحه برای هر کاری در دنیای چاپ و بسته‌بندی ابزارهای تخصصی روز دنیا را برای افراد حرفه‌ای شاغل در این کار معرفی می‌کنم.
 با کلیک بر روی تصویر این نرم‌افزارها می‌توانید با محتوی دوره‌های آموزشی آنها آشنا شوید و در صورت نیاز برای مشاوره با من در تماس باشید.

آموزش نرم‌افزارهای تخصصی برای طراحان بسته‌بندی

یکی از بهترین نرم افزارهای دنیا برای طراحی ساختار بسته بندی ، محاسبات چیدمان و محاسبه قیمت

بهترین پلاگین دنیا برای طراحی گرافیکی بسته بندی و نمایش فرآیند‌های چاپی مخصوص طراحان بسته بندی

برنامه‌ای برای طراحی فروشگاه با محصولات خودمان مخصوص متخصصین بازاریابی و فروش

برنامه ای برای بهینه کردن ابعاد بسته بندی ، محاسبه چیدمان در پالت و تریلی برای تولیدات چاپی بزرگ 

یکی از آموزش‌هایی که در صنعت چاپ ایران جای خالی آن به‌شدت احساس می‌شود بحث مدیریت رنگ و کالیبراسیون دستگاه‌های مرتبط با چاپ است. در آموزش‌های زیر آموزش‌هایی تخصصی برای علاقه‌مندان به این کار آماده شده است.

آموزش مدیریت رنگ از طراحی تا چاپ

 آموزش مدیریت رنگ در نرم‌افزارهای گرافیکی به زبان ساده برای طراحان چاپ آماده شده است و روش درست تنظیم‌کردن برنامه‌های گرافیکی برای استفاده از پروفایل‌های رنگی در آن توضیح داده شده است.

در این آموزش تمام اصطلاحاتی که مربوط به مدیریت رنگ در چاپخانه است توضیح داده شده است و در آن شما با استانداردهای اصلی دنیا در زمینه چاپ آشنا می‌شوید. این دوره ترجمه یک آموزش خارجی شرکت Xrite می‌باشد.

 آموزش استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری رنگ مثل اسپکتروفتومترها و دنسیتومترها. یادگیری عملی کاربرد قابلیت‌های این ابزارها در چاپ

 در چاپ‌های صنعتی بین طراحی و چاپ واحدی بنام Repro یا پیش از چاپ قرار می‌گیرد که وظیفه آماده‌سازی فایل برای آن چاپ خاص صنعتی را به عهده دارد. در این سری از آموزش‌ها مراحل آماده‌سازی را در چاپ فلکسو چاپ افست خشک که مخصوص چاپ روی قوطی‌های آلومینیومی است توضیح داده‌ایم .
 این آموزش‌ها به‌صورت ویدئویی آماده شده‌اند تا قابل‌استفاده برای کلیه علاقه‌مندان این صنعت در سراسر ایران با قیمتی مناسب باشند.

آموزش آماده سازی فایل برای چاپ‌های صنعتی

در این آموزش با چندین مثال تمام نکاتی که برای ورود به این صنعت احتیاج دارید توضیح داده شده است. این آموزش از آماده سازی رنگها تا ترپ‌گیری ، اصلاح ترام‌ها و چیدمان فایل توضیح داده شده است.

 

در این آموزش با چندین مثال تمام نکاتی برای آماده سازی فایل برای چاپ روی کارتن احتیاج دارید توضیح داده شده است. در این آموزش از کشیدن خط قالب تا نمایش سه بعدی طرح تا آماده سازی فایل توضیح داده شده است. 

در این آموزش یک کارگاه عملی است که در یکی از بزرگترین شرکت‌های ایران برگزار شده است و در آن کلیه مراحل آماده سازی طرح از ابتدا تا آماده سازی پلیت به صورت کارگاهی آموزش داده شده است.

با گذر زمان لیتوگرافی از یک کار هنری تبدیل به یک مهارت کامپیوتری شده است و کلیه مراحل آن کامپیوتری شده است و برای کنترل فایل‌ها و اصلاح آن نیاز به برنامه‌های کامپیوتری داریم . 

در ادامه چند آموزش کاربردی را معرفی کرده‌ام.

آموزش لیتوگرافی و کنترل ، اصلاح فایل نهایی چاپی

این آموزش اولین آموزش ویدیویی لیتوگرافی است . این آموزش توسط کسی که سابقه 9 ساله در لیتوگرافی دارد ساخته شده است و در آن سعی شده است تمام آموزش‌هایی که یک لیتوگراف احتیاج دارد توضیح داده شود. از ترام شناسی تا فرم بندی

در این آموزش روش فرم بندی با نرم افزار Kodak Preps توضیح داده شده است و در آن یاد می‌گیرید که چطور فرم های مختلف چاپی را آماده کنید.

با این برنامه هر نوع فرم کتاب یا مجله را به راحتی و با سرعت می‌توانید ببندید.

آکروبات یکی از برنامه‌هایی است که خیلی از لیتوگرافی‌ها برای کنترل فایل از آن استفاده می‌کنند.  در این آموزش سعی شده تمام مواردی که در آکروبات برای کنترل و اصلاح فایل احتیاج دارید آموزش داده شود.

آرت پرو پلاس به نظر من بهترین برنامه دنیا برای کنترل و اصلاح فایل در چاپ است. این برنامه بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر می‌باشد. در آموزش تمام نیازهای کنترلی شما برای انواع چاپ مثل فلکسو و افست آموزش داده شده است.

کار حرفه‌ای احتیاج به ابزار حرفه‌ای دارد. برنامه‌های الستریتور و فوتوشاپ برنامه‌هایی هستند که برای عموم ساخته شده اند و برای آماده سازی فایل برای چاپ‌های تخصصی و صنعتی آماده نشده‌اند و ابزارهایی که یک متخصص احتیاج دارد را در خود ندارند.

بنابراین شرکت‌هایی مثل شرکت Esko‌ پلاگین‌هایی تخصصی مخصوص کنترل و اصلاح برای آنها آماده کرده اند.

آموزش برنامه‌های تخصصی برای اصلاح و آماده سازی فایل برای چاپ

پلاگین اسکو دسک پک بهترین پلاگین دنیا برای آماده سازی فایل برای انواع چاپ است. این پلاگین برای نرم افزار الستریتور ساخته شده است و به تفکیک کار ابزارهای لازم برای آماده سازی فایل را می‌دهد. این پلاگین در اکثر شرکت‌های بزرگ ایران و دنیا استفاده می‌شود.

پلاگین اسکو دسک پک پلاگین فوق العاده‌ای است که شرکت اسکو برای فوتوشاپ ساخته است. این پلاگین ضعف‌های فوتوشاپ در زمینه کار با رنگهای اسپات را پوشش می‌دهد و امکان آماده سازی تصاویر در چاپ فلکسو را به تفکیک کار می‌دهد.

سایت پرینت مگ برای شرکت‌ها و سازمانها کلاس های حضوری نیز برگزار می کند.

کارگاه‌های حضوری ​

دوره کنترل کیفیت از طراحی تا چاپ

دوره مدیریت رنگ از طراحی تا چاپ

آموزش حضوری نرم افزارهای شرکت اسکو

آموزش و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی چاپ

نرم افزار تخصصی پروف گیری چاپ

نرم افزار اتوماتیک سازی فرآیندهای پیش از چاپ

نرم افزارهای تخصصی تهیه فیلم لیتوگرافی با پرینتر جوهر افشان

نرم افزار تخصصی کنترل فرآیند چاپ

کلیه این آموزش‌ها به صورت گروهی هم قابل اجرا در سراسر ایران هستند.

در صورت نیاز به مشاوره و توضیحات بیشتر می‌توانید با شماره من 09121885058 تماس بگیرید.