Print & Packaging
سایت آموزشی چاپ و بسته‌بندی

همه چیز درباره مدیریت رنگ

14 139

مدیریت رنگ چیست ؟

مدیریت رنگ دانشی است که هر جایی که صحبت از رنگ باشد مطرح است. شما هم حتما تجربه این را داشته اید که عکسی را که با دوربین عکاسی گرفته اید وقتی روی مانیتور باز شده با چیزی که از آن عکاسی کرده اید خیلی متفاوت بوده . 

و یا وقتی یک تصویر را در فوتوشاپ و الستریتور هم زمان باز می کنید با هم اختلاف رنگ دارد. 

در بسیاری از پروژه های چاپی دیده‌اید که تصویری که در مانیتور دیده اید با چیزی که چاپ شده است بسیار متفاوت شده است.

به طور ساده به دانشی که به ما کمک می کند که جلوی این اختلاف‌ها را بگیریم ، دانش مدیریت رنگ یا Color Management می‌گویند.

هدف مدیریت رنگ چیست ؟

هدف مدیریت رنگ قابل پیش‌بینی کردن رنگ‌ها در حین فرآیند تولید است. تولید با مشتری طرف است و مشتری بهترین خروجی را می‌خواهد. 

مشتری از شما توقع دارد که قبل تولید به اون نشان دهید که نتیجه نهایی تولید چه چیزی خواهد بود. بنابراین عکاسان ، طراحان و چاپخانه‌ها قبل از تولید نهایی که هزینه زیادی دارد ، سعی می‌کنند از مشتری تاییدیه سفارش را بگیرند. 

برای همین تولید کنندگان باید بتوانند قبل تولید نتیجه را برای خودشان و مشتری مشخص کنند. برای این کار معمولا از پروف یا پرینت نزدیک به تولید نهایی استفاده می‌کنند.

 

چرا به مدیریت رنگ احتیاج داریم ؟

ماجرا از جایی شروع می‌شود که دید انسان از توانایی بالایی برخوردار است ولی دستگاه‌های اطراف ماهیچ کدام این توانایی را ندارند و نمی توانند با وسعتی که انسان رنگ را می‌بیند ، رنگ را ببینند و یا نمایش دهند و یا چاپ کنند.

دستگاه‌ها وقتی که با نور و رنگ سر و کار دارند بر اساس قدرت و توانایی‌اشان متفاوت هستند.

بطور مثال حتما انواع مانیتور با قیمت خیلی پایین تا خیلی گران قیمت را دیده اید. فرق این مانیتورها دقیقا سر همین توانایی‌اشان برای نمایش درست رنگ‌ها است.

یک مانیتور معمولی تعداد کمی از طیف بزرگ رنگهایی که در طبیعت وجود دارد و چشم ما می تواند ببیند را نمایش می‌دهد و در طرف مقابل یک مانیتور حرفه‌ای که معمولا برای کارهای دقیق مثل کارهای عکاسی ، طراحی گرافیک و یا پزشکی استفاده می‌شود ، می‌تواند طیف وسیعی از رنگها را نمایش دهد.

همین موضوع برای دوربین‌های عکاسی‌ ، اسکنر‌ها و پرینتر‌ها نیز وجود دارد. هر چقدر توانایی‌اشان برای ثبت و چاپ رنگ‌ها بیشتر باشد، قیمت‌شان گرانتر می‌شود.

مشکلات از جایی شروع می‌شود که بخواهیم یک تصویر را عکاسی کنیم و آن را چاپ کنیم . در این فرآیند انواع اتفاق‌ها می‌افتد. بطور مثال عکسی که گرفته ایم با چیزی که دیده ایم فرق دارد . عکس را وقتی روی مانیتور شرکت یا چاپخانه باز می‌کنیم رنگهایش متفاوت است و وقتی هم که چاپ می‌شود کاملا رنگهایش تغییر کرده است. اینجا جایی است که بحث مدیریت رنگ به وسط میاید تا مشکلات را کمتر کند.

کالر گاموت یا Color Gamut

همانطور که قبلا توضیح دادم در دنیای واقعی تعداد رنگهای بیشماری وجود دارد. به این محدوده رنگ در دنیای مدیریت رنگ کالرگاموت یا Color Gamut گفته می‌شود. 

همانطور که می‌دانید هر دستگاه نسبت به توانایی‌اش محدوده رنگ متفاوتی دارد ، بنابراین در دنیای مدیریت رنگ می‌گوییم که آن دستگاه محدوده رنگ بزرگتری را می‌تواند نشان دهد یا چاپ کند و یا به عبارت دیگر کالرگاموت بزرگتری دارد. 

در دنیای مدیریت رنگ از شکل‌های زیر برای نمایش دوبعدی و سه بعدی محدوده رنگها استفاده می‌شود. و اگر بخواهند محدوده رنگ یه دستگاه را روی آن نشان دهند ازیک چند ضلعی برای نشان دادن آن محدوده استفاده می‌کنند.

فضای رنگی یا Color Space

در دنیای رنگ به هر کدام از این محدوده های رنگ یک فضای رنگی یا color Space  می‌گویند. این فضاهای رنگی در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. از فضاهای رنگی معروف می‌توانیم به sRGB و AdobeRGB اشاره کنیم.

فضای رنگی Lab بزرگترین است و چیزی شبیه به هر آنچه که چشم انسان توانایی دیدن آن را دارد است . بقیه فضاهای رنگی از Lab کوچکتر هستند.

فضای رنگی Lab 

سیستم رنگ  ال ای بی در واقع تعریف ریاضی رنگ‌ها می باشد. فضای رنگی LAB پایه مباحث مدیریت رنگ و کنترل فرآیند چاپ است.

با این سه مقدار می‌توانیم هر رنگ قابل دیدنی را در فضای سه‌بعدی پیدا کنیم . در سال ۱۹۴۰ ریچارد هانتر این مدل رنگی سه محوره را معرفی کرد. ۳۱ سال بعد یک سازمان بین المللی که کارش تعریف استانداردهای رنگ و نور هستش برای این فضای رنگی یک آپدیت ارایه کرد. اسم اون سازمان CIE بود و بعد از این آپدیت به این فضای رنگی CIE LAB گفته شد.

راه درست تلفظ این فضای رنگی “سی‌لب” یا “ال‌استار ، ای‌استار ، بی‌استار” هستش و اگر به آن “ال‌ای‌بی” بگوییم صحیح نیست .

در این فضای رنگی “ال” نشان دهنده روشنایی ، “ای” محدوده رنگی بین قرمز تا سبز و “بی” محدوده رنگی بین آبی تا زرد است.

مدل های رنگی یا Color Model 

به طور کلی ما دو مدل رنگی داریم . 

  1. مدل رنگی بر اساس نور
  2. مدل رنگی بر اساس مرکب

مدل رنگی RGB

مدل رنگی که بر اساس نور کار می‌کند با سه رنگ اصلی قرمز و سبز و آبی کار میکند که به آن RGB می‌گویند که مخفف سه رنگ Red ، Green ، Blue  هستند.

به این مدل رنگی ، مدل رنگ افزایشی یا Additive نیز می‌گویند ، چون وقتی این سه رنگ بر روی یک نقطه تابیده می‌شوند رنگها افزایش پیدا می‌کنند و رنگ سفید را می‌سازند .

مدل رنگی CMYK

مدل رنگی که بر اساس مرکب و پیگمنت کار میکند را مدل رنگ کاهشی یا subtractive می‌گویند.چون وقتی این رنگها در یک نقطه قرار بگیرند رنگی نزدیک به مشکلی را تولید می کنند.

در مدل CMYK از سه رنگ سایان ، مژنتا و زرد برای چاپ رنگها استفاده  می‌شود و برای رسیدن به دامنه بهتر و کم کردن هزینه های مرکب و مشکلات چاپی رنگ مشکلی با حرف اختصاری K به این مدل رنگی اضافه شد.

پروفایل رنگ یا Color Profile چیست ؟

پروفایل رنگ یا Color Profile  یک فایل کامپیوتری است که فضای رنگی یک دستگاه را به صورت ریاضی تعریف کرده است. در این فایل نسبت به نوع دستگاه می‌تواند اطلاعات تخصصی بیشتری هم داشته باشد. 

به طور مثال مانیتورها پروفایل های مخصوص به خودشان را دارند و پرینترها پروفایل‌های مخصوص به خودشان را دارند.

پروفایل یک تعریف ریاضی از فضاهای رنگی مثل sRGB ویا Adobe RGB است.

پروفایل‌ها کلا به دو دسته پروفایل‌های عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

پروفایل‌های عمومی:

پروفایل‌هایی هستند که شرکت‌ها و یا کارخانه‌ها به صورت عمومی برای دستگاه‌هایشان می‌سازند و قابل دسترسی و دانلود هستند.

بطور مثال پروفایل مانیتور که در جعبه دستگاه وجود دارد و یا پروفایلی مثل Fogra 39 و یا Swop

پروفایل‌های اختصاصی:

پروفایل هایی هستند که ما باید بوسیله دستگاه‌های مخصوص برای دستگاه‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم بسازیم.  

بطور مثال پروفایلی که برای مانیتور یا پرینتر یا ماشین چاپ می‌سازیم. ولی اگر یک پروفایل برای پرینترمان ، برای چاپ روی کاغذ گلاسه ساختیم ، این یک پروفایل اختصاصی است.

مدیریت رنگ در نرم افزارهای گرافیکی

نرم افزارهای گرافیکی ابزارهایی هستند که هر روز ما از آنها برای طراحی و آماده سازی فایل‌های برای چاپ استفاده می‌کنیم . بنابراین استفاده درست از آنها بسیار مهم است و استفاده اشتباه از آنها باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

همه نرم افزارهای گرافیکی بخش مهمی بنام تنظیمات مدیریت رنگ دارند و در این قسمت مشخص می‌شود که سیاست برنامه مورد نظر در برخورد با رنگها و فضاهای رنگی چگونه باید باشد.

در سایت پرینت مگ آموزش کاربردی برای این تنظیم کردن قسمت مدیریت رنگ نرم افزارهای گرافیکی آماده شده است که به صورت ویدیویی تنظیمات درست را آموزش داده است.

علاقمندان به مباحث مدیریت رنگ در نرم افزارهای گرافیکی می‌توانند با کلیک بر روی تصویر بالا از دوره آموزشی که با همین موضوع توسط سایت آموزشی پرینت مگ آماده شده بازدید کنند. 

تنظیمات مدیریت رنگ در فوتوشاپ

نرم افزار فوتوشاپ بهترین برنامه برای اصلاح تصاویر است و تمام کسانی که در زمینه عکاسی و چاپ کار می‌کنند از این برنامه برای اصلاح تصاویر استفاده می‌کنند.

با تنظیم نبودن تنظیمات مدیریت رنگ فوتوشاپ ، نرم افزار نمی‌داند تصاویر را باید چگونه نمایش دهد. نرم افزارهای گرافیکی تصاویر را بر اساس پروفایل تنظیم شده نمایش می دهند. 

در صورتی که این تنظیمات اشتباه باشد تصاویر با رنگهای اشتباه نمایش داده می‌شود و اگر شما بر اساس آن تصاویر را اصلاح کنید ، نتیجه چاپ شما اشتباه خواهد شد.

سافت پروف – Soft Proof

فوتوشاپ یا نرم افزارهای گرافیکی  می‌توانند بر اساس تنظیمات شما نتیجه نهایی چاپ را به شما نمایش دهند. به این کار اصطلاحا سافت پروف گفته می‌شود. 

در سافت پروف اگر مانیتور شما کالیبره باشد و شما پروفایل مبدا و پروفایل نهایی یا Output Profile را مشخص کرده باشید می توانید بر روی مانتیور با زدن دکمه‌های CTRL+Y نتیجه را شبیه سازی کنید.

در ضمن در برنامه می‌توانید مشخص کنید تا مناطق خارج گاموت پروفایل نهایی را برای شما با یک رنگ دیکر مشخص کند. با این کار شما متوجه می‌شوید که بطور مثال با تبدیل پروفایل این فایل از RGB  به CYMK چه مناطقی در تصویر تغییر خواهد کرد.

به مناطق خارج از گاموت out of gamut گقته می‌شود.

بهترین پروفایل رنگ برای چاپ

این سوال راحتی نیست که به راحتی بهترین پروفایل را برای چاپ انتخاب کنیم . ولی متاسفانه پروفایل نرم افزار بسیاری از کسانی که در زمینه چاپ و بسته بندی کار می کنند به اشتباه روی پروفایل SWOP تنظیم شده.

پس اولین قدم برای تنظیم پروفای برنامه‌ها برای چاپ تغییر این پروفایل است. برای شروع می تونید از پروفایل Fogra 39 و یا Gracol استفاده کنید. این پروفایل‌ها برای چاپ افست روی کاغذ گلاسه هستند.

در مرحله بعدی بهتر است در صنعت چاپی که کار می کنید برای هر متریالی که روی آن چاپ می‌کنید پروفایل مناسب بسازید .

بهترین پروفایل رنگ برای وب

دنیای وب از مدل رنگی RGB استفاده می‌کند و بهترین پروفایل برای تنظیم پروفایل sRGB می باشد . این پروفایل گاموت کوچکتری نسبت به AdobeRGB دارد ولی بهترین گزینه برای دنیای وب می باشد.

بهترین پروفایل رنگ برای عکاسی

دنیای عکاسی از مدل رنگی RGB استفاده می‌کند و بهترین پروفایل برای تنظیم ، پروفایل AdobeRGB می باشد . این پروفای گاموت بزرگتری نسبت به sRGB دارد ولی بهترین گزینه برای دنیای عکاسی است می باشد.

در ضمن پروفایل AdobeRGB بهترین خروجی را برای کار چاپ می‌دهد و بهتر است قبل از تبدیل عکس‌های RGB به CMYK از این پروفایل استفاده کرده باشیم.

روش کالیبره کردن مانیتور

روش کالیبره کردن پرینتر

برای کالیبره کردن پرینتر شما یک ابزار احتیاج دارید.

همانطور که در تصویر پایین می‌بینید ، روش کار به این صورت است که با برنامه‌ای که این دستگاه دارد یک پرینت می‌گیرید . سپس در همان برنامه این پرینت را با کمک خط کش مخصوصی که دارد اسکن یا نمونه برداری می‌کنید. 

این برنامه بر اساس این پرینت و نوع کاغذی که استفاده کردید یک پروفایل رنگ می‌سازد که از این به بعد برای پرینت گرفتن با این پرینتر و با این کاغذ باید از این پروفایل استفاده کنید.

نکات مهم برای کالیبره کردن مانیتور

برای کالیبره کردن مانیتور بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

  1. از زمان روشن شدن مانیتور حداقل نیم ساعت گذشته باشد.
  2. بعد از کالیبره کردن مانیتور دیگه به تنظیمات روشنایی یا رنگها دست نزنید.
  3. بهتر است در اتاقی که از این مانیتور استفاده می کنید پنجره بزرگ که از آن نور زیادی وارد می شود نداشته باشید.
  4. بهتر است نور اتاق در طول روز تغییر نکند . ( از نورهای مصنوعی استفاده کنید )
  5. بهتر است نور اتاق خیلی زیاد نباشد.
  6. از مانیتور مناسب استفاده کنید. از هر مانیتوری نمی توانید توقع زیاد داشته باشید.
  7. از کابل Displayport بهتر است استفاده کنید. کابل های VGA مناسب این کار نیستند.

محل ذخیره شدن پروفایل های رنگ در ویندوز 10

وقتی با دستگاه‌های مختلف پروفایل رنگ می سازید این فایل پسوند icc یا icm دارد . شاید پروفایل را نفر دیگری برای شما ساخته باشد. 

در ویندوز 10 این پروفایل ها در مسیر زیر نگه داری می‌شوند.

C:\Windows\System32\spool\drivers\color

نصب پروفایل در ویندوز 10

برای نصب پروفایل در ویندوز 10 بر روی فایل راست کلیک کنید و گزینه Install Profile را کلیک کنید.

محل ذخیره شدن پروفایل های رنگ در کامپیوتر‌های مک

وقتی با دستگاه‌های مختلف پروفایل رنگ می سازید این فایل پسوند icc یا icm دارد . شاید پروفایل را نفر دیگری برای شما ساخته باشد. 

در کامپیوترهای اپل مکینتاش این پروفایل ها در مسیر زیر نگه داری می‌شوند.

Mac HD/Library/ColorSync/Profiles

نصب پروفایل در کامپیوتر‌های مک

برای نصب پروفایل در کامپیوتر‌های مک فایل را در مسیر مشخص شده بالا کپی کنید

بهترین مانیتور برای اصلاح رنگ

برای نصب پروفایل در ویندوز 10 بر روی فایل راست کلیک کنید و گزینه Install Profile را کلیک کنید.

فرق مدیریت رنگ با اصلاح رنگ

در دنیای دیجیتال دو اصطلاح وجود دارد که خیلی به هم شبیه هستند.

  • Color Correction  یا اصلاح رنگ
  • Color management  یا مدیریت رنگ

مواقع زیادی دیدم که دوستان این دو اصطلاح را با هم اشتباه یا قاطی می کنند.

اصلاح رنگ یعنی شما با دانشی که دارید رنگ‌های تصویری را به شکلی تغییر دهید که بعد از چاپ بهتر چاپ شود. 

مدیریت رنگ یعنی ابزارهای موجود را طوری تنظیم کنید که بتوانید تنیجه نهایی را زودتر ببنید . بنابراین افرادی که اصلاح رنگ می کنند باید به کمک دانش مدیریت رنگ ابزارهای خودشان را آماده کنند. بطور مثال با کالیبره کردن مانیتور و داشتن پروفایل نهایی که با آن چاپ خواهیم کرد می توانیم به چشمانمان اطمینان کنیم و تصویر را در فوتوشاپ تنظیم رنگ کنیم و برای چاپ بفرستیم.

البته دوستانی وجود دارند که بجای نگاه کردن به رنگهای مانیتور به اعداد رنگهای فایل توجه می کنند و با تجربه ای که دارند به نتیجه ای که می خواهند می رسند. ( البته این چیزی هستش که خودشون میگن )

دستگاه های مدیریت رنگ

در دنیای مدیریت رنگ ابزارهای متفاوتی برای کارهای مختلف وجود دارد. این ابزار نسبت به صنعتی که می خواهید در آن از دانش مدیریت رنگ استفاده کنید متفاوت است.

بطور مثال ما از مدیریت رنگ در عکاسی ، چاپ صنعتی ، مرکب سازی ، رنگ سازی ، طراحی لباس یا فشن ، رنگ ماشین و بسیاری صنایع دیگر استفاده می‌شود.

هر جایی که با مانیتور کار داشته باشیم باید از دستگاهی مثل i1  استفاده کنیم . مدل ساده تر آن که فقط برای مانیتور و پروژکتور استفاده می‌شود i1Display است و مدل پیشرفته و همه کاره آن i1Publisher است که به غیر از مانیتور توانایی کالیبره کردن پرینتر و ماشین چاپ را هم دارد.

البته نباید فراموش کنیم که کار حرفه‌ای ابزار حرفه‌ای میخواهد.

اگر کار تخصصی عکاسی یا چاپ حرفه‌ای انجام می دهیم به مانیتور حرفه‌ای که گاموت بالایی دارد و می‌تواند فضای رنگی AdobeRGB را پوشش بدهد احتیاج داریم .

اگر محصول یا نمونه ای را باید به صورت چشمی ارزیابی کنیم به اتاقک نور احتیاج داریم تا زیر نور استاندارد آن را ببینیم و ارزیابی کنیم .

اگر نمونه‌های زیادی برای پروفایل سازی داریم بهتره که از دستگاه i1io برای اتوماتیک کردن فرآیند وقت‌گیر پروفایل سازی و خواندن نمونه‌ها استفاده کنیم.

اگر در چاپخانه کار می‌کنیم و باید دنسیته رنگ‌ها را بگیریم و یا نمونه‌های مختلف چاپی را با هم مقایسه کنیم بهتره که یک دستگاه پرتابل مثل eXact  داشته باشیم.

مدیریت رنگ در عکاسی

یکی از مهم‌ترین جاهایی که مدیریت رنگ در آن باید استفاده شود، عکاسی است. یک عکاس با تلاش زیاد سعی در ثبت یک موضوع با جزییات خاص یا با رنگ خاص است. 

گاهی اوقات در بعضی از عکاسی‌ها مثل عکاسی از جواهرات رنگ موضوع عکاسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مثلا رنگ بنفش یک یاقوت تاثیر زیادی در قیمت و کیفیت آن دارد. اگر یک عکاس نتواند معادل دقیق یاقوتی که عکاسی کرده است را چاپ کند ، کل زحمت او نابود شده است. 

چون عکس یاقوت کم رنگ تر یا پر رنگتر یا بنفش تر در واقع نشان دهنده یک یاقوت دیگری خواهد بود.

فرض کنید یک شرکت می خواهد یک کاتالوگ از محصولاتش بسازد. این محصولات زنگ بندی زیادی دارند. اگر عکاس نتواند این محصولات را با رنگ دقیقشان عکاسی کند ، کل پروژه شکست خورده است.

مدیریت رنگ در چاپ افست

مدیریت رنگ یکی از ابزارهای مهم برای برطرف کردن مشکلات چاپی است. 

همانطور که قبلا هم توضیح دادم ، بدون داشتن سیستم مدیریت رنگ ما دچار تغییرات رنگی زیادی خواهیم شد. بطور مثال طرحی را از  مشتری روی مانیتور یا پرینت تایید می‌گیریم ولی چیزی که در چاپخانه اتفاق می‌افتد چیز دیگری است .

این موارد باعث اختلاف با مشتری و در نتیجه آن اتلاف زیاد وقت و مواد اولیه می‌شود. 

مدیریت رنگ در چاپ فلکسو

استفاده از دانش مدیریت رنگ در چاپ‌های مختلف مثل افست ، فلکسو و یا روتوگراوور باعث می‌شود که چاپ قابل پیش‌بینی و قابل تکرار شود. 

سالهاست که در ایران ناظران چاپ در تلاش هستند که چاپ را به رنگهایی که می‌خواهند در بر روی ماشین چاپ برسانند. ولی این کار باعث بالا رفتن زمان شروع چاپ و بالا رفتن ضایعات چاپی می‌شود و موارد زیادی هم شده که این اتفاق نیافتاده است و مشتری تایید نهایی را نداده است.

بنابراین اگر چاپخانه ها با سرمایه کذاری درست بر روی دانش و سخت افزارهای لازم مدیریت رنگ خودشان را به این ابزار قدرتمند مسلح کنند، بسیاری از مشکلات در واحد پیش از چاپ برطرف می‌شود و به راحتی با بالارفتن راندمان تولید ، سرمایه‌گذاری‌اشان بر می‌گردد.

تبدیل رنگ RGB به رنگ CMYK

همان طور که می‌دانید در دستگاه‌هایی مثل مانیتور یا اسکنر و یا دوربین عکاسی ما با سیستم رنگ RGB کار می کنیم ولی وقتی بخواهیم سراغ چاپ برویم باید به از سیستم رنگ CMYK استفاده کنیم.

همانطور که می‌دانید از ترکیب مساوی سه رنگ CMY حدودا به رنگ خاکستری می‌رسیم. هر چه این مقدار بیشتر باشد ، این خاکستری تیره تر می‌شود.

وقتی تصویری از RGB به CMY تبدیل می‌شود همه چیز حدودا خوب است ولی در مناطق تیره و یا سیاه مقدار زیادی رنگهای سایان ،‌مژنتا و زرد قرار می‌گیرد تا این تیره‌گی ایجاد شود. 

این مسئله سه مشکل دارد.

  1.  این مناطق به اندازه کافی تیره نیستند.
  2. مقدار زیادی مرکب در این مناطق تیره جمع شده است و باعث دیرتر خشک شدن مرکب و یا پشت زدن در چاپ می‌شود.
  3. چاپ نوشته‌ها مشکی با سه رنگ مشکل رجستر کردن دارد.

برای همین نرم افزارها با تکنیک‌هایی مقدار مصرف سایان‌، مژنتا و زرد را در مناطق تیره کنترل می‌کنند و سعی می‌کنند مقدار مناسبی از رنگ مشکی بجای آن استفاده کنند .

به این دلیل است که ما بجای سیستم رنگی CMY از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌کنیم.

برای تبدیل فایل‌های RGB به CMYK نرم افزارهایی شبیه به فوتوشاپ از تکنیکی بنام UCR و یا GCR استفاده می‌کنند.

GCR (Gray Component Replacement) :

GCR همان تکنیکی است که بیشتر اوقات ما بدون اینکه درباره اش بدانیم ازش استفاده می کنیم.

در روش GCR در کل تصویر هر جایی که سه رنگ اصلی برای تیره کردن رنگ استفاده شده‌اند می توانند با رنگ مشکی جابجا شوند.

در این تکنیک به مقدار نیاز می توانیم مشکی را جایگزین سه رنگ اصلی کنیم .

از این تکنیک بسیاری از تفکیک‌کارها برای اصلاح رنگ‌ها و یا برای بدست آوردن رنگ‌های خالص‌تر استفاده می‌کنند.

UCR (Under Color Removal):

در این تکنیک در مناطق خاکستری و یا نزدیک به خاکستری از رنگ مشکی معادل رنگ‌های سایان ، مژنتا و زرد استفاده می‌شود. 

در تکنیک UCR فقط جابجایی در مناطق تیره بالای 50 یا 60 درصد انجام‌ می‌شود و در این مناطق بجای سه رنگ اصلی CMY از معادل مناسب K استفاده می‌شود.

از این روش بیشتر در روزنامه‌ها استفاده می‌شود.

مزایا و معایب UCR و GCR

هر دو روش مزایا و معایت زیادی دارند. ولی بطور کلی هر دو باعث کاهش مصرف مرکب می‌شوند. در هر دوی این روش‌ها بجای مرکب‌های گران‌تر CMY از مرکب ارزان‌تر مشکی استفاده می‌شود.

در روش GCR مرکب بیشتری صرفه جویی می‌شود. چون می‌تواند در کل تصویر اعمال شود.

در روش GCR از آنجایی که تصویر بیشتر با رنگ مشکی کنترل می‌شود خطای رجیستر کمتر خواهیم داشت . 

در روش GCR مشکی جایگزین سه رنگ اصلی میشود ، درصد مرکب کمتری بر روی جنس چاپی منتقل می‌شود و مشکلات خشک شدن و یا پشت زدن کمتری دارد.

در روش GCR از آنجایی که تصویر بیشتر در تفکیک مشکلی است تاثیر سه رنگ پایین میاید . بنابراین در این روش قدرت کمتری برای اصلاح رنگ‌ها در حین چاپ داریم ولی با این کار ثبات بیشتری در طول چاپ خواهیم داشت و رنگ‌ها کمتر تغییر خواهند کرد.

در روش UCR بیشتر تصویر در چهار رنگ خواهد بود بنابراین امکان تغییر رنگ در حین چاپ برای اپراتور چاپ وجود دارد ولی همین قابلیت باعث تغییر رنگ در حین چاپ می‌شود.

ساختن FingerPrint برای ماشین چاپ

یکی از کارهایی که به کمک ابزارهای مدیریت رنگ انجام داده می‌شود ساختن فینگر پرینت یا چاپ تشخیص توانایی‌ها ماشین چاپ است.

با این چاپ متوجه می‌شویم که  یک ماشین چاپ با وجود متغییرهایی مثل مرکب ، کاغذ، فیلم، آنیلوکس، لاستیک و … چطور رفتار می‌کند. آیا این رفتار قابل تکرار است یا خیر.

تهیه فینگر پرینت یکی از سرمایه گذاری هایی است که بعضی از چاپخانه‌ها در ایران انجام می‌دهند. این تست باید برای همه ماشین‌ها به صورت مجزا انجام شود.

با این تست وضعیت ماشین چاپ ، وضعیت مرکب یا جنس چاپی و بسیاری موارد دیگر مشخص می‌شود.

Fogra و مدیریت رنگ

فوگرا یک شرکت اروپایی است با بیش از 900 عضو در سراسر دنیا .

این شرکت وظیفه تحقیق و توسعه بر روی علوم پیش از چاپ ، چاپ ، متریال‌های چاپی ، محیط زیست و چاپ های امنیتی است .

این شرکت با تحقیقاتی که انجام میده باعث رشد و پیشرفت شرکت های عضو خود می‌شود و بسیاری از شرکت ها برای تست و بهینه کردن فرآیندهایشان از این شرکت سرتیفکیت می‌گیرند.

اکثر شرکت‌های اروپایی و حتی امریکایی از پروفایل‌های رنگ این شرکت استفاده می‌کنند. فوگرا پروفایل های مناسبی برای چاپ افست روی کاغذهای گلاسه و تحریر دارد.

Idealliance و مدیریت رنگ

این شرکت امریکایی وظیفه تدوین استانداردهای چاپی دارد و از پروفایل های معروف آن می توانیم به  Swop , Gracol , Snap  اشاره کنیم.

هر کدام از این استانداردها برای چاپ های مختلفی تدوین شده‌اند. بطور مثال Gracol برای چاپ رول روی کاغذ گلاسه است و swop برای چاپ رول روی کاغذ LWC تدوین شده است . 

G7 یکی از استانداردها و روش‌هایی است که این شرکت برای کالیبره کردن چاپ تدوین کرده است که بر اساس بالانس رنگ‌های خاکستری کار می‌کند.

اگر علاقمند هستید که با این استاندارد ها آشنا شوید و اطلاعات بیشتری بدست بیاورید پیشنهاد می‌کنم محصول زیر رو تهیه کنید .

علاقمندان به مباحث مدیریت رنگ و کنترل فرآیند چاپ می‌توانند با کلیک بر روی تصویر زیر از دوره آموزشی که با همین موضوع توسط سایت آموزشی پرینت مگ آماده شده بازدید کنند.

این مطلب ادامه دارد و به مرور زمان کامل‌تر می‌شود.

14 نظرات
  1. امیر می گوید

    ممنون عالی بود

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      خواهش می کنم

  2. امیر هاشمی می گوید

    دستگاه های چاپ چینی ارزش کالیبره کردن رو دارن؟

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      اگر منظورتون ماشین چاپه ، فرفی نمیکنه.
      در مورد ماشین چاپ ما کالیبره کردن نداریم بلکه با یه چاپ تست ،‌کیفیت و توانایی ماشین رو درمیاریم.

  3. hasan می گوید

    میشه لطفا در مورد کابل های vga توضیح بدید؟

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      این کابل قدیمی‌ترین کابل اتصال به کامپیوتر بوده ( 15 پین با سر آبی رنگ ) .
      این اتصال دیگه روی مانیتورها و کارت گرافیک‌های جدید حذف شده

  4. سعیدعلیاری می گوید

    فرق بین کابل های vga و displayport چی هستش؟

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      تا اونجایی که من می دونم حجم اطلاعاتی که منتقل می‌کنند و کیفیت اون متفاوته

  5. کیمیا می گوید

    خسته نباشید عالی

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      سلامت باشید
      🙏🙏🙏

  6. سهیلی می گوید

    بسیار مطلب پر بار و حرفه ای بود ممنون از توضیحاتتون جناب پیوندی

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      خواهش می کنم .
      خوشحالم که مورد پسندتون بوده 🙏🙏🙏🙏

  7. یهدا خدایی می گوید

    اندازه گاموت مانیتورمون رو چطور میتونیم بفهمیم؟

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      با دستگاه‌هایی که مانیتور رو کالیبره می‌کنند. مثل i1Display

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.