در این واژه‌نامه چاپ و بسته ‌بندی اطلاعات مختلفی درباره چاپ و بسته بندی جمع آوری شده است. در این واژه نامه مطالب زیادی درباره چاپ فلکسو و چاپ روتوگراور آموزش داده شده است. در این واژه نامه اصطلاحات انگلیسی و معادل فارسی آن و توضیحات آن آورده شده است.

Anilox

آنیلوکس

نوردی فلزی می‌باشد که وظیفه انتقال مرکب از مخزن مرکب به سطح کلیشه را در چاپ فلکسو بعهده دارد . در چاپ افست برای انتقال واتربیس از آنیلوکس استفاده می‌شود. آنیلوکس با داشتن حفره‌های بسیار ریز مرکب را انتقال می دهد. آنیلوکس ها دارای واحد اندازه‌گیری برای تعداد حفره در اینچ و یا سانتی متر هستند که به آن LPI و یا LPC  می‌گویند . هر چه این عدد بزرگتر باشد یعنی تعداد حفره های بیشتری دارد و انتقال آن کمتر می‌شود . آنیلوکس ها دارای عمق هستند و  آنیلوکس‌های مشابه با عمق‌های متفاوت انتقال متفاوتی دارند.

Cellophane

سلفون

بیشتر مردم به هر فیلم پلاستیکی که نازک و شفاف است سلفون می‌گویند ولی سلفون جنس خاصی است که از پالپ چپب بدست می آید.

COF : Coefficient of Friction

سی او اف : ظریب اصطحکاک

پارامتری است که مشخص می‌کند دو فیلم  روی هم چطور حرکت می‌کنند و مقدار سر خوردن آنها روی هم چقدر است . این پارامتر در ماشین های پرکن که   فیلم به سرعت حرکت می‌کند و مواد را  داخل لفاف پر کنند مهم می باشد . برای مطالعه بیشتر به مقاله COF در همین سایت مراجعه کنید.

Core

بوبین

بوبین استوانه تو خالی ، که معمولا از جنس کاغذ ساخته می‌شود. در چاپ رول برای پیچیدن فیلم خام و یا چاپ شده استفاده می شود. در چاپخانه ها در دوسایز ۳ اینچ و ۶ اینچ مپجود می باشد.

Cure

در قسمت لمینت ، مقدار زمانی که طول می کشد چسب بین دو لایه ثابت و خشک شود را کیور می گویند

Eyemark

فوتوسل

مستطیل کوچک تیره رنگی که گوشه  طرح قرار می‌گیرد را چشمی و یا فوتوسل می‌گویند . در چاپ رول برای مشخص کردن انتهای تکرار هر کار از این علامت استفاده می‌شود.  این علامت‌ها بوسیله سنسورهای نوری که به آنها فوتوسل گفته می‌شود خوانده می‌شود. برای بهتر خوانده شدن این علامت‌ها ، در مسیر این علامت هیچ رنگی نباید وجود داشته باشد.

Flavor and Aroma Barrier

محافظ بو و طعم

در فیلم‌های چاپی ، به خاصیتی از فیلم که باعث می‌شود بو و طعم محصول حفظ شود می‌گویند. برای این خاصیت باید به پارامتر OTR یا ضریب عبور اکسیژن مراجعه کنید.

Form Fill and Seal Machine

ماشین پرکن

ماشین‌های پرکن ماشین‌هایی هستند که تولید کنندگان مواد غذایی برای بسته بندی محصولاتشان از آن استفاده می‌کنند.

ماشین‌های پرکنFFS در دو مدل افقیVFFS و عمودیHFFS وجود دارند.در ماشین‌های پرکن عمودی محصول داخل فیلمی که به شکل کیسه در آمده است ریخته می‌شود و بعد از آن انتهای آن دوخته می‌شود ولی در ماشین‌های پرکن افقی محصول به صورت افقی حرکت می‌کند و وارد کیسه می شود . چون بعضی از محصولات امکان ریخته شدن ندارند چون شکل خود را از دست می‌دهند. (مانند کیک‌ها ، ماکارونی‌ها ، شکلات‌ها )

FFS

Gas Flush

به پروسه‌ای که در آن بوسیله گاز ،اکسیژن و رطوبت داخل بسته بندی را قبل از دوخت خالی می‌کنند.

Gauge – Mil

یکی از واحدهایی که به ضخامت فیلم اشاره می‌کند.

Impression

فشار – چاپ

این عبارت هم به عنوان فشار استفاده می‌شود که به مقدار فشار بین نوارها و یا کلیشه و یا زینک گفته می‌شود و هم به عنوان اندازه فضایی که طرح بر روی جنس چاپی قرار گرفته است استفاده می‌شود.

Machine Direction

جهت ماشین

جهتی که فیلم در حین تولید آن جهت حرکت می‌کند. در چاپ جهتی را مشخص می‌کند که تصاویر در آن جهت چاپ می‌شوند.

PP :  Polypropylene

فیلم پی پی

پلی پروپیلن از خانواده پلی ارفین ها می باشد. وقتی ملکول‌های پروپیلن به هم می‌چسبند به پلی پروپیلن تبدیل می شوند.

پلی پروپیلن ها دارای مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند. در برابر اسیدها و نمکها و روغن و چربی مقاومت خوبی دارد. قیمت آن مقرون به صرفه است و قابل بازیافت می‌باشد.

 

OPP : Oriented Polypropylene

او پی پی

فیلم پلی پروپیلنی که در جهت ماشین کشیده شده باشد را اورینتد پروپیلن می گویند.

فرآیند کشیدن فیلم در خط تولید باعث می شود که :

سختی فیلم بیشتر شود.

قدرت کشیدگی فیلم بالاتر برود

شفافیت فیلم بیشتر شود.

مقاومت فیلم در برابر گارها و رطوبت کمتر شود.

Biaxially Oriented Polypropylene

بی او پی پی

فیلم پلی پروپیلنی که در هردو جهت ماشین و عرض فیلم کشیده شده است.

Molecules-random-aligned-diagram

 

Cast Polypropylene

سی پی پی

فیلم پروپیلنی که کشیده نشده است و قابلیت دوخت بهتری نسبت به OPP دارد . معمولا به عنوان لایه دوم به همراه OPP استفاده می شود . قابل کشیده شدن می‌باشد و مثل OPP به راحتی نمی‌ترکد.

OTR

نرخ عبور عبور اکسیژن

این پارامتر مقاومت جنس را در برابر عبور اکسیژن و بو نشان می دهد . برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله نرخ عبور اکسیژن در همین سایت مراجعه کنید.

PE

پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از ارزان ترین نوع و پر کابردترین نوع فیلم چاپ و بسته بندی می باشد. این فیلم خاصیت دوخت بسیار خوبی دارد و مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و رطوبت دارد .

Pet

پلی استر

به جنسی که از پلی استر ساخته شده باشد پت گفته می شود و پوشش نداشته باشد. پلی استرها مقاومت خیلی خوبی در برابر عبور اکسیژن و رطوبت دارند.

Pet – “Met Pet”

پلی استر متالایز

پلی استری که با آلومینیوم پوشش داده شده باشد را مت پت می‌گویند. با این لایه آلومینیومی که به پلی استر اضافه می شود خاصیت مقاومت در برابر نور یووی هم به پلی استر اضافه می‌شود. نور می تواند باعث خراب شدن روغن‌ها شود.

Process printing

چاپ پروسس

به چاپی که با استفاده از چهار مرکب اصلی ،اقدام به تولید تصاویر می کند ، چاپ پروسس می گویند. این چهار رنگ اصلی رنگهای سایان Cyan یا فیروزه ای ، مژنتا Magenta یا سرخ آبی ، یلو Yellow یا زرد و بلک Black یا مشکی می‌باشند. نام دیگر این مدل از چاپ CMYK می‌باشد.

Repeat

تکرار

به طول یک دور چاپ اشاره می‌کند . در این یک دور چاپ ممکن از طرح محصول چند بار تکرار شده باشد. از این واژه برای مشخص کردن طول یک دور چاپ و یا محیط اسلیو مورد نیاز ماشین چاپ استفاده می‌شود.

Roll flags

به علامت هایی که در کنار رول قرار می‌دهند تا محل اتصال فیلم ها و اشکالات چاپی را در رول چاپ شده مشخص کنند.

Sleeve

اسلیو

به سیلندرهای تو خالی که کلیشه به آنها بوسیله چسب دوطرفه چسبانده می‌شود اسلیو گفته می‌شود.

Slitting / slitter

اسلیت / اسلیتر

به ماشینی که یک رول بزرگ را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم می‌کند اسلیتر می‌گویند. رول های کوچک بر روی بوبین‌های کوچکتر جمع می‌شود.

Substrate/Paper / Film

جنس چاپی / کاغذ / فیلم

به هر جنسی که در بسته بندی استفاده می‌شود و روی آن چاپ می‌شود سابستریت می گویند.

SUP : Stand Up Pouch

استند آپ پاوچ و یا به عبارتی دیگر دوی پک یکی از مدل‌های بسته بندی است که بسته بندی به صورت ایستاده قرار می گیرد و حتی می‌تواند به صورتی باشد که داخل آن دیده شود.

Transverse Direction

جهت عکس جهت ماشین . این جهت ۹۰ درجه با جهتی که فیلم تولید می شود و بر روی ماشین حرکت می‌کند فرق دارد.

Treated

جرقه‌گیری شده

فیلمی که برای چاپ استفاده می‌شود حتما باید جرقه گیری شود یعنی باید کشش سطحی سطح فیلم برای مرکب تنظیم شود.

Web

رول

جنسی که برای بسته بندی استفاده می شود و به صورت رول می‌باشد را وب می‌گویند ( قبل از استفاده و تقسیم شدن به قسمت های کوچک تر )

WVTR – MVTR

ضریب عبور آب / ضریب عبور رطوبت

این پارامتر به توانایی فیلم در برابر عبور رطوبت و یا آب اشاره می‌کند . عبور رطوبت و یا آب از فیلم باعث کم شدن محصول داخل بسته بندی می شود. برای مطالعه بیشتر به نرخ عبور آب در همین سایت مراجعه کنید.