Print & Packaging
سایت آموزشی چاپ و بسته‌بندی

سیر تکاملی کلیشه سازی دیجیتال

2 254

زمانی بود که کلیشه‌سازی دیجیتال برای چاپ فلکسو یکی از پرهزینه‌ترین کارها به حساب می‌آمد.به علت پایین بودن کیفیت چاپ فلکسو باعث شده بود مشتریان ،چاپ‌های دیگری مثل افست و یا روتوگراور را برای بسته‌بندی محصولاتشان ترجیح دهند.

مشکلات زیادی بر سر راه چاپ فلکسو بود که جلوی این چاپ را برای رسیدن به کیفیت چاپهای با کیفیت می‌گرفت . بطور مثال در این چاپ کلیشه‌های دیجیتال نمی توانستند یک نوانس یا گرادیانت را به نرمی به صفر برسانند و به این علت بود که کلیشه‌های دیجیتال ترامها را فقط بالای یک درصد خاصی که به آن حداقل ترام می‌گویند می‌توانستند تولید کنند.

breakout

با به بازار آمدن دستگاه‌های کلیشه‌سازی دیجیتال با رزولوشن ۴۰۰۰ ، این امکان بوجود آمد که ترام‌هایی با قطر ۱۰ میکرون قابل تولید شوند ولی متاسفانه این ترام‌های ریز پایداری خوبی نداشتند و به راحتی خم و یا فشرده می‌شدند . بنابراین رسیدن به ترام صفر و یا حفظ جزییات عکس با ترام‌های درصد پایین با شرایط چاپ فلکسو امکان‌پذیر نبود .

به غیر از این مشکل مسئله مهم دیگری هم در چاپ فلکسو اتفاق می‌افتاد که مرکب‌های پایه حلالی بر روی سطح فیلم به صورت یکنواخت نمی‌نشستند. مرکب بر روری سطح فیلم به تکه‌های کوچکی بریده می‌شد و سرعت چاپ باعث می‌شد که این تکه‌ها خطوط باریکی را تشکیل دهند. در چاپ فلکسو به این مشکل Pinholes می‌گویند و به راحتی در مناطق تن‌پلات با یک لوپ ساده قابل دیدن هستند.  این مشکل باعث می‌شود مناطق تن‌پلات یا ۱۰۰درصد به صورت ناهموار دیده شوند و دنسیته رنگ پایین بیاید و باعث کمرنگ دیده شدن این مناطق شود.

Pinholes

برای رفع این مشکل درپیش از چاپ متخصص‌های این کار طرح را با مهارت خاصی تفکیک می‌کردند و مناطق پررنگ و کم رنگ را از هم جدا می‌کردند و گاهی مجبور بودند برای جبران کم رنگی این مناطق از پلیت های اضافی بنام رنگ کمکی استفاده کنند. به علت محدودیت هایی که در چاپ فلکسو وجود دارد بعضی از مناطق پررنگ‌تر از حالت نرمال چاپ می‌شدند  و مناطقی هم کم‌رنگ‌تر از نرمال چاپ می‌شدند.

گاهی برای رنگ های پوششی مثل سفید مجبور بودند از دو کلیشه استفاده کنند و همه این موارد منجر به بالا رفتن هزینه تولید میشد و مشتری در نهایت از کیفیت هم راضی نمی‌شد. در آخر مجبور به انتخاب چاپ دیگری میشد که این مشکلات را نداشته باشد.

امروزه این مشکلات در چاپ فلکسو به کمک دستگاه‌های کلیشه سازی دیجیتال با رزولوشن بالا و ترام‌گذاری اچ‌دی و فول‌اچ‌دی قابل رفع می‌باشد.

اولین قدم برای رفع مشکلات چاپ فلکسو ـ دستگاه‌های کلیشه سازی دیجیتال با رزولوشن بالا

وقتی شرکت اسکو اولین دستگاه کلیشه سازی دیجیتال خود را در سال ۱۹۹۵ به معرفی کرد رزولوشن لیزر دستگاه‌ها حدود ۲۱۰۰ ppi و یا به عبارت دیگر dpi بود. در آن موقع ضخامت ۱۸ میکرون استاندارد این کار بود. امروزه استاندارد به ۴۰۰۰ dpi رسیده است و حتی رزولوشن‌های بالاتر هم وجود دارد .

در تصویر پایین می‌توانید فرق رزولوشن ۲۵۴۰ و ۴۰۰۰ را در جزییات ببینید .

فرق رزولوشن دستگاه ها

به راحتی می‌توان دید که رزولوشن ۴۰۰۰ ترام‌های گردتری را می‌تواند تولید کند. در رزولوشن ۴۰۰۰ حدود ۲.۵ برابر اطلاعات برای تولید همان ترام در رزولوشن ۲۵۴۰ وجود دارد. بعلاوه در رزولوشن ۴۰۰۰ سطوح خاکستری (Gray Level) بیشتری تولید می‌گردد که در نرمی نوانس‌ها  و کنتراست کار بسیار مهم می‌باشد.

Gray Level

جدول مقایسه سطوح خاکستری در رزولوشن های خروجی مختلف

کلیشه سازی دیجیتال – کنتراست در تصاویر

این رزولوشن بالاتر حتی در شکل و زاویه ترام‌ها تاثیرگذار می‌باشد و با بالارفتن رزولوشن می‌توانید به راحتی از ال‌پی‌ای‌های بالاتر استفاده کنید و جزییات بیشتری در چاپ داشته باشید و به سطح چاپهایی مثل افست و روتوگراور برسید.

چاپ فلکسو

بعد از ورود دستگاه‌های کلیشه سازی دیجیتال با رزولوشن بالا  شرکت اسکو تکنولوژی های ترام گذاری اچ دی و فول اچ دی را معرفی کرد و بحث ترام های سرگرد یا فلت تاپ نیز مطرح شد .

امروزه کلیشه های دجیتال جدیدی به بازار آمده‌ است  که بدون نیاز به دستگاه خاصی ترام ها به صورت فلت تاپ یا سرتخت ایجاد می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ترام گذاری اچ دی می توانید بر روی لینک کلیک کنید .

برای آشنایی بیشتر با نحوه ترام گذاری فول اچ دی می توانید بر روی لینک کلیک کنید .

برای آشنایی بیشتر با ترام‌های سرگرد و سرتخت می توانید بر روی لینک کلیک کنید .

2 نظرات
  1. محمدرضا مهديزاده می گوید

    بسیار عالی
    تشکر مطلب جالبتون

    1. حمیدرضاپیوندی می گوید

      خواهش می کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.